قبل از معرفی کربنات کلسیم، به شما دیدن یک سریال جذاب را پیشنهاد می‌کنم. اگر به دنیای شیمی علاقمند باشید حتما سریال برِیکینگ بَد یا اَفسارگُسیخته (به انگلیسی: Breaking Bad) را دیده‌اید و اگر علاقه ای به علم شیمی نداشته باشید، پس از دیدن این سریال حتما به علم شیمی و کاربردهای آن علاقمند خواهید شد.

شیمی علمی برای ثروتمند شدن است. کربنات کلسیم در طبیعت به صورت نامحدود وجود دارد و نیازی به آشپزخانه ندارد

Breaking Bad داستان معلم دبیرستانی باسواد و دانشمند درس شیمی به نام والتر وایت (برایان کرانستون) است. در قسمتهای ابتدایی سریال والتر وایت از ابتلای خود به سرطان ریه آگاه می‌شود. مشکلات و هزینه‌های درمان و تامین آینده خانواده، او را وادار به تولید مت‌آمفتامین (شیشه) می‌کند و به یکی از ثروتمندترین و مافیای شیشه در آمریکا تبدیل می‌شود.

والتر وایت فرمول و روش منحصر به فردی داشت که شیشه با خلوص بسیار بالا را با رنگ آبی تولید می‌کرد و به همین دلیل به سرعت تقاضای بسیار زیادی برای متامفتامین او شکل گرفت. شیمی علمی است که می‌توان از راه‌های مثبت یا منفی به ثروت زیادی رسید. برخی با تولید شیشه، برخی هم با تولید مواد مورد نیاز انسان و صنایع ثروتمند می‌شوند.

کربنات کلسیم و میلیون ها ماده شیمیایی دیگر روی کره زمین موجود است، که کاربردهای بسیاری در زندگی روزمره، سلامتی، محصولات تولیدی، غذا، کشاورزی و… دارند. با پیشرفت علم و دانش بسیاری از این مواد و ترکیبات که در قبل ارزش چندانی نداشتند، به مواد اولیه با ارزش افزوده بالا تبدیل می‌شوند. عنصر لیتیم به علت کاربرد فراوان در ساخت باتری‌های با قدرت و دوام زیاد، در سال‌های اخیر به ماده اولیه ارزشمند تبدیل شده است؛ عنصری که 50 سال پیش ارزشی کمتر از سرب داشت، امروزه به یکی از مواد اولیه مورد نیاز صنایع و گرانبها تبدیل شده است.

معرفی کربنات کلسیم(کلسیم کربنات چیست؟)

کلسیم کربنات یا دی کربنات کلسیم ماده‌ای شیمیایی با فرمول CaCO3 است. مروارید که یکی از سنگ‌های قیمتی است از پایه کربنات کلسیم است. کربنات کلسیم یا همان کلسیم کربنات حدود 4 درصد از مواد کره زمین را شامل می‌شود. این ماده در طبیعت به صورت پودر، کلوخ و همچنین در پوسته تخم مرغ، غشای جانداران دریایی مانند خرچنگ و یا حتی حلزون به وفور یافت می‌شود.

caco3 همان کربنات کلسیم در پوست سخت پوستان، حلزون وجود دارد

CaCO3(s) → CaO(s) + CO2(g)

CaCO3(s) + 2 H+(aq) → Ca2+(aq) + CO2(g) + H2O(l)

کلم بروکلی هم که برای سلامت کبد، استخوان‌ها و … مفید است، حاوی مقادیر زیادی کربنات کلسیم خوراکی است. از کربنات کلسیم در پرورش قارچ خوراکی هم استفاده می‌شود.

کاربردهای کربنات کلسیم

پودر سنگ سفید که در بسیاری از سنگ‌ها مانند سنگ آهک و مرمر وجود دارد. پودر سنگ سفید در صنعت ساختمان به عنوان ماده اولیه برای تولید سیمان آهکی و آهک سوخته و یا حتی ساخت بلوک استفاده می‌شود. از پودر کربنات کلسیم در نیروگاه‌ها و کوره‌هایی که از ذغال سنگ استفاده می‌کنند، برای گوگرد زدایی گازهای خروجی به طبیعت و همچنین به عنوان ماده اولیه برای تولید گچ استفاده می‌شود.

همچنین کربنات کلسیم به عنوان افزودنی در تولید فولاد، تولید کود و به عنوان رنگ‌دانه در صنایع رنگ و  کاغذ استفاده می‌شود. بازار پودر کربنات کلسیم عمده برای تولید فولاد بسیار پر رونق است. کلسیم کربنات یا همان پودر سنگ سفید کاربردهای فراوانی در صنایع و تولیدات مختلف دارد که ابتدا آن را به چند دسته اصلی تقسیم و سپس به موارد آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • کشاورزی و صنایع مربوط به تولید کود و سم
  • تولید غذای طیور و علوفه دام
  • صنایع استخراج آهن و ساخت فولاد
  • صنایع مربوط به تولید انواع موکت و فرش‌های ماشینی
  • صنایع عمرانی و ساختمان
  • محیط زیست (به عنوان جاذب گوگرد از انواع دودکش کارخانجات و نیروگاه‌ها)
  • صنایع مربوط به تولید چسب و درزگیر
  • شیشه و سرامیک
  • لوازم آرایشی و بهداشتی
  • صنایع تولید رنگ و جوهر
  • صنایع کاغذ سازی
  • صنایع پلاستیک
  • صنایع داروسازی و تولید مکمل های غذایی

کاربرد کلسیم کربنات در کشاورزی

یکی از کاربردهای کربنات کلسیم در کشاورزی است. از کربنات کلسیم در آهک کشاورزی استفاده شده و باعث کاهش خاصیت اسیدی خاک می‌شود. وجود کربنات کلسیم در خاک کشاورزی جذب ریز مغذی‌هایی مثل فسفر، نیتروژن، پتاسیم را توسط ریشه گیاه افزایش می‌دهد.

کلسیم کربنات برای پرورش قارچ هم بسیار ضروری و لازم است. آشپزان تایلندی از این ماده در غذاهای خود به طور خاصی استفاده می‌کنند. وجود کربنات کلسیم در غذا موجب خنثی شدن حالت اسیدی برخی از مواد غذایی مانند زردچوبه شده و به سلامت بدن کمک می‌کند.

کاربرد کربنات کلسیم در جیره غذایی طیور

همان طور که در مقدمه بحث هم اشاره شد، این ماده مفید در پوسته تخم مرغ، همچنین انواع صدف‌های دریایی، خرچنگ و حلزون یافت می‌شود. حال فرض کنید در جیره غذایی مرغداری این ماده یافت نشود یا مقدار آن کم باشد. پوسته تخم مرغ‌ها بسیار نازک و شکننده خواهند شد و کیفیت مطلوب غذایی را نخواهند داشت. همچنین به علت نازکی پوست تخم مرغ، تعداد شکستگی تخم مرغ بیشتر می‌شود که باعث کاهش سود و یا همان ضرر مرغدار خواهد شد.

اگر تخم مرغ رسمی و تخم مرغ ماشینی (تولیدی توسط مرغداری‌های صنعتی) را مقایسه کنید، به روشنی کیفیت تخم مرغ پرورش یافته در طبیعت را بهتر خواهید یافت. یکی از دلایل آن خوردن دانه، غذا، حشرات از روی زمین است که باعث ورود مقداری خاک و سنگریزه به بدن پرنده خواهد شد. قسمتی از مواد آلی و معدنی با همین روش جذب بدن این پرندگان می‌شود.

استخوان‌های یک مرغ خانگی یا رسمی از مرغ‌های پرورشی بسیار محکم‌تر هستند که نشان دهنده وجود کلسیم بالا در آن است. همچنین خوردن انواع حشرات که در پوسته خود دارای مقداری کربنات کلسیم هستند، مقدار این ماده را در بدن پرنده افزایش می‌دهد.

مرغان تخم گذار به حدود حداقل 5 گرم کلسیم در روز نیاز دارند که در صورت عدم تامین آن در جیره غذایی، از ذخایر استخوانی برداشت و بعد از کاهش آن، تعداد دفعات تخم‌گذاری کاهش و سپس قطع خواهد شد. البته بستگی به نژاد مرغ، این مقدار کمی متفاوت خواهد بود.

برای خرید پودر سنگ سفید با شماره 09124545469 تماس حاصل فرمایید

نکته مهم این است که هر چند مقدار کربنات کلسیم اضافی از طریق سیستم گوارش  طیور دفع می‌شود، اما هزینه اضافی آن به صاحب کسب و کار تحمیل می‌شود؛ همچنین این مقدار اضافی در کود باقی خواهد ماند و ممکن است استفاده از کود در هر جایی ممکن نباشد. بنابراین با انجام آزمایشات دقیق با توجه به نژاد طیور با نظر دامپزشک متخصص مقدار مصرفی در جیره را تعیین کنید.

کربنات کلسیم در علوفه و غذای انواع دام

دام‌های سبک و سنگین که در مراتع طبیعی رشد و چرا می‌کنند به علت استفاده از علوفه‌های با کیفیت و خاک و سنگریزه ای که همراه آن وارد معده و سیستم گوارششان می‌شود، از تراکم استخوانی بیشتری برخوردارند و حتی شیر آن ها نیز با شیرهای دامداری از لحاظ غلظت، مزه و کیفیت بسیار متفاوت است.

یکی از دلایل این اتفاق وجود کربنات کلسیم در مراتع طبیعی است که هم در گیاهان آن منطقه جذب و هم به همراه خاک، سنگریزه، آب و حتی حشرات وارد بدن حیوان می‌شود. وجود کربنات کلسیم در جیره غذایی چهارپایان نیز بسیار ضروری است و عدم وجود آن موجب کاهش تراکم استخوان، شکستگی استخوان، کاهش شیر و …. می‌شود.

کربنات کلسیم خوراکی برای انسان

بر کسی پوشیده نیست که کلسیم یکی از مواد معدنی ضروری برای بدن انسان است. کلسیم  به طور طبیعی در انواع سبزیجات مانند کلم بروکلی، لبنیات (مانند شیر، ماست، کشک ) برخی میوه‌ها و حتی آب آشامیدنی یافت می‌شود. وجود کلسیم برای ساخت استخوان و سلامت ماهیچه های بدن بسیار لازم و ضروری است. کربنات کلسیم خوراکی به صورت داروی مکمل برای جبران کمبود کلسیم توسط پزشکان متخصص تجویز می‌شود.

زنان باردار و کسانی که در رژیم غذایی و آب آشامیدنی آن‌ها کلسیم کمی وجود دارد باید از این ماده معدنی به صورت مکمل استفاده کنند. همچنین قرص و شربت‌هایی با نام مولتی ویتامین + مینرال با نام های تجاری مختلف در بازار وجود دارد که یکسری از ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم را به صورت روزانه وارد بدن می‌کند که کلسیم هم یکی از آنهاست.

وجود کلسیم کافی در بدن برای رشد استخوان‌ها و دندان ها در کودکان، استحکام استخوان و دندان در بزرگسالان و سالمندان ضروری است. در برخی مناطق کربنات کلسیم در آب آشامیدنی هم به مقدار نیاز بدن وجود دارد؛ اما در برخی مناطق جغرافیایی این ماده کمتر وجود دارد که باید به وسیله غذا، میوه، سبزیجات و مکمل‌ها آن را جبران نمود.

کربنات کلسیم در صنایع داروسازی کاربرد فراوان دارد. کلسیم کربنات برای سلامت استخوان و دندان و رشد آن بسیار ضروری است

کربنات کلسیم در تاریخ 7 نوامبر 2017 توسط  سازمان غذا و داروی جهانی به‌عنوان یک افزودنی معاف از صدور گواهینامه تأیید شد. کلسیم کربنات ماده ای جایگزین برای دی اکسید تیتانیوم در تولید شیرینی‌جات است و کاربردهای فراوان دیگری در تولید و غنی سازی مواد غذایی و دارویی مختلف دارد.

کاربرد کربنات کلسیم در ذوب آهن

از کربنات کلسیم برای حذف ناخالصی و مواد و عناصر اضافی در فرآیند تولید آهن در کوره ذوب بلند استفاده می‌شود.

مرور واکنش‌های شیمیایی حذف ناخالصی در تولید آهن

بیشتر ناخالصی‌های مواد اولیه،  به صورت ماسه یا همان دی اکسید سیلیکون SiO2 یافت می‌شوند. پودر سنگ سفید را در شیمی با نام کربنات کلسیم CaCO3  می‌شناسند. کلسیم کربنات در طول فرآیند تولید، تجزیه شده و اکسید کلسیم CaO و گاز دی اکسید کربن CO2 می‌دهد. اکسید کلسیم جدا شده CaO با سیلیکون دی اکسید SiO2 واکنش می دهد و کلسیم سیلیکات CaSiO3 را به وجود می‌آورد. در انتهای پروسه خالص سازی و تولید آهن، کربنات کلسیم ریخته شده در کوره  به صورت سرباره سیلیکات کلسیم ظاهر می شود. سرباره سیلیکات کلسیم هم موارد استفاده فراوانی در صنایع مختلف مانند راهسازی دارد.

جمع بندی مهم‌ترین مزایای استفاده از کربنات کلسیم در فرآیند استحصال و ذوب آهن

استفاده از این ماده طبیعی، رسیدن به دمای ذوب را در پایین کوره و ورودی هوای گرم، آسان می‌کند. پودر سنگ سفید  ناخالصی‌های موجود در سنگ آهن را به دلیل تجزیه شدن در دماهای بالا و تبدیل  به اکسید کلسیم  و واکنش  با ناخالصی‌های اسیدی (عمدتا سیلیس) موجود در سنگ آهن سرباره مذاب (سیلیکات کلسیم) را تشکیل می‌دهد.

سرباره‌ها به علت پایین بودن چگالی روی مذاب شناور می‌شود. از سرباره‌های جدا شده در فرآیند تولید آهن برای ساخت جاده استفاده می‌شود.

کاربرد کلسیم کربنات در تولید فولاد

آهن نرم‌تر از فولاد است و هر چه میزان کربن موجود در آهن کمتر باشد، آهن نرم‌تر، شکل پذیرتر و چکش خوارتر است؛ آهن خالص که همان عنصر آهن در جدول تناوبی است، تقریبا کاربرد خاصی در صنعت ندارد. با اضافه شدن کربن و عناصر دیگر به آهن آن را سخت‌تر و خواص مختلف آن را مانند مقاومت، شکنندگی، چکش خواری برای مورد مصرف مورد نیاز تغییر می‌دهند.

در تاریخ کشف آهن و این‌که توسط چه قومی کشف شد، اطلاعات دقیقی در دست نیست؛ اما  پدران ما با گداختن آهن در آتش و سرد کردن و چکش زدن به آن، آهن را تقویت و به نوعی به فولاد تبدیل میکردند. فولاد از آهن، اکسیژن و سایر مواد معدنی که در طبیعت وجود دارد، ساخته می‌شود. مواد خام برای فولادسازی استخراج می‌شوند و سپس با استفاده از فرآیندهای مختلف به فولاد تبدیل می‌شوند. یکی از مهم‌ترین مواد اولیه تولید فولاد، سنگ آهک یا پودر کربنات کلسیم فولاد است. کربنات کلسیم یا CaCO3 در سراسر جهان به اشکال طبیعی آن گچ، سنگ آهک و سنگ مرمر یافت میشوند.

گچ، سنگ مرمر و سنگ آهن در طی سالیان دراز، از ته نشین شدن صدف انواع جانوران، گیاهان، خزندگان و …. مانند حلزون و خرچنگ، صدف‌ها و مرجان‌ها تولید می‌شوند. اگرچه هر سه این سنگ‌ها از نظر شیمیایی یکسان هستند، اما در بسیاری موارد دیگر از جمله خلوص، سفیدی، ضخامت و همگنی با هم تفاوت دارند.

کربنات کلسیم از مفیدترین و پرمصرف‌ترین مواد شناخته شده برای انسان است. کلسیم کربنات را می‌توان از معادن استخراج کرد. نوعی کربنات کلسیم وجود دارد که از فرآوری سنگ مرمر مرغوب در کارخانه‌های سنگ رودخانه تولید می‌شود. کربنات کلسیم استخراج شده از معادن «کربنات کلسیم آسیاب شده» یا GCC نامیده می‌شود. کربنات کلسیم مصرفی در صنعت فولاد عمدتا از این نوع است.

کاربرد کربنات کلسیم در ص‏نعت لاتکس، موکت و فرش ماشینی

کربنات کلسیم ترکیب شیمیایی با فرمول شیمیایی CaCO3 است. استفاده از کربنات کلسیم در موکت سازی، صنایع فرش‌ و کفپوش صنعتی بسیار رایج و متداول شده است. پودر سنگ سفید کربنات کلسیم آسیاب شده، قوام دهنده بسیار با اهمیت برای تقویت پشتِ لاتکس فرش ماشینی و موکت است. پودر سنگ سفید یا همان کلسیم کربنات در موکت سازی و فرش ماشینی، موجب تثبیت الیاف در جای خود شده و تعادلی از انعطاف و قوام  را برای این محصولات به وجود می‌آورد؛ استفاده از GCC به علت وجود آن به مقدار زیاد در طبیعت ایران باعث صرفه جویی در هزینه تولید می‌شود.

انواع  تجاری کربنات کلسیم برای رفع  نیازهای فنی از صنایع مختلف با بهینه‌سازی خواص ذرات و رنگ تولید می‌شود. پودر سنگ سفید در صنایع تولید رنگ و کاغذ هم بسیار پرکاربرد است که در ادامه به آن هم می‌پردازیم.

پودر کربنات سنگ سفید در صنایع موکت سازی و فرش ماشینی به علت جذب روغن اندک، ماده اولیه و قوام دهنده در تولید موکت استفاده می‌شود. استفاده از این ماده مفید در صنایع موکت سازی، موجب کاهش قیمت تمام شده و رقابت پذیری محصول در بازارهای جهانی و داخلی می‌شود. استفاده از پودر سنگ سفید مرغوب در سطح پشتی موکت، موجب افزایش جرم آن شده و به محصول پس از نصب کمک میکند تا صاف و بدون چروک بماند. کربنات کلسیم در تولید محصولات مشابهی چون فرش ماشینی و انواع چسب موکتی و …. هم کاربرد زیادی دارد.

کاربرد کربنات کلسیم در لوازم آرایشی و بهداشتی

استفاده از پودر سنگ سفید  کربنات کلسیم در محصولات آرایشی- بهداشتی موجب بالارفتن کیفیت آن‌ها می‌شود. کربنات کلسیم در لوازم آرایش، به دلایل زیر استفاده می‌شود:

  • افزایش دهنده رنگدانه
  • قوام بخش و پرکننده
  • سفید کننده
  • جاذب روغن و ….

به علت خاصیت جذب کنندگی رطوبت در پودر کربنات کلسیم، اغلب با اضافه کردن آن به پودرهایی که برای صورت و پوست استفاده می‌شود،  توانایی لوازم آرایش را برای جذب رطوبت و مقاومت در برابر آب بالا می‌برند. با اضافه شدن پودر کربنات کلسیم به مواد آرایشی مات کنندگی عالی در پرایمرها، پودرهای آرایشی، پنکیک‌ها و …. ایجاد میشود.

کاربرد کربنات‌ کلسیم در انواع محصولات و  لوازم آرایشی و بهداشتی
  • تمیز کننده و سفید کننده در خمیردندان
  • مات کننده در سایه چشم، پودر صورت و کرم پودر
  • پرکننده در رژ لب، پرایمر، سایه چشم، پودر صورت و ماسک‌های صورت
  • پرکننده در دئودورانت‌ها
  • لایه‌بردار در اسکراب‌ها
  • رنگ‌ دانه در لوازم آرایش‌های رنگی
  • در شامپو و … برای افزایش میزان و سرعت تولید کف.

استفاده از پودر کربنات کلسیم به عنوان لایه بردار و تقویت کننده پوست

 

به طور کلی اضافه شدن پودر کلسیم کربنات در مواد آرایشی برای ایجاد موارد زیر است:

  • نقش رنگدانه
    نقش پر کننده و قوام بخش
  • نقش سفید کننده
  • نقش لایه بردار
  • جذب چربی پوست
  • برای خنثی شدن اسید به علت ph بالا

علت عدم استفاده از مواد جایگزین پودر سنگ سفید کربنات کلسیم در تولیدات آرایشی و بهداشتی، رنگ سفید، روشنایی و شفافیت کلسیم کربنات است. روشنایی و شفافیت کربنات‌های کلسیم، آن‌ها را برای استفاده در لوازم آرایشی سفید و رنگی مناسب می‌کند. کربنات کلسیم  می‌تواند به عنوان یک افزایش دهنده دی اکسید تیتانیوم در محصولات استفاده  شود. این ماده  می‌تواند به عنوان منبع طبیعی کلسیم عمل کند.

برای سفید کنندگی، روشنایی، صیقل و مات کنندگی با ترکیب مواد دیگر در صنایع آرایشی و بهداشتی، بهتر است از کربنات‌های کلسیم استحصال شده از منابع سنگ آهک و مرمر استفاده کرد. کربنات کلسیم تحصیل شده از سنگ مرمر دارای درخشندگی بالا، جذب روغن  اندک و شاخص زرد رنگی پایین است. کربنات کلسیم بر پایه سنگ آهک دارای سفیدی و زردی، کدری و ماتی بیشتر است. این ماده بسیار مفید و در دسترس با قیمت پایین خود، آنتی باکتریال است و ایجاد حساسیت پوستی و … نمی‌کند.

کربنات کلسیم در صنایع  پلاستیک سازی

پودر سنگ سفید در گستره طیفی رنگ شیری تا سفید قرار دارد.  این ماده  بی بو،  دارای 3  نوعِ  کلسیت، آراگونیت و واتریت است که در آن کلسیت پایدارترین چند شکلی است.

CaCO3 ماده‌ای قلیایی است که ph بالایی دارد. این ماده با اسیدها واکنش می‌دهد و گاز دی اکسید کربن تولید می‌کند. با حرارت دادن، کربنات کلسیم به اکسید کلسیم (CaO) تجزیه می‌شود که اغلب آن را با نام آهک می‌شناسیم. اسیدی یا بازی بودن مواد یا همان مقادیر ph کم یا زیاد را می‌توان با کاغذ تورنسل یا همان لیتموس فهمید. کافیست کاغذ تورنسل را در محلول کربنات کلسیم فرو ببرید. اگر کاغذ به رنگ آبی درآید، محلول بازی و اگر به رنگ قرمز درآِید، محلول اسیدی است.

مزیت استفاده از کربنات کلسیم در پلاستیک سازی

کلسیم کربنات یا پودر سنگ سفید کاربردها و دلایل مختلفی در تولید مصنوعات پلاستیکی استفاده می‌شود. این ماده دارای رنگ سفید طبیعی است. در نتیجه محصولات پلاستیکی که از CaCO3 در فرآیند تولید خود بهره می‌گیرند، نیازی به استفاده از  مواد سفیدکننده یا رنگ‌های سفید ندارند و قوام رنگ و هزینه تولید پایین را برای تولید کننده به ارمغان می‌آورند.

استفاده از کربنات کلسیم در تولید پلاستیک، موجب حفظ خواص اولیه و مورد نظر تولیدکننده خواهد شد. همچنین با فرمولاسیون دقیق مواد اولیه به همراه پودرسنگ سفید در تولید محصولات پلاستیکی مقاومت حرارتی مد نظر حاصل می‌شود.

مزیت دیگر استفاده از کلسیم کربنات  افزایش انعطاف پذیری مصنوعات پلاستیکی است. همان طور که می‌دانید ابزار، لوازم و مصنوعات مختلفی با پلاستیک ساخته می‌شود که انعطاف و شکل پذیری محصول را اهمیت بیشتری می‌بخشد؛ از مسواک و جارو تا صندلی و اکسسوری‌های خودرو، اسباب بازی برای کودکان و قاب موبایل و شارژر همگی دارای پلاستیک با سختی و انعطاف پذیری مختلف هستند. کلسیم کربنات را می‌توان در تولید انواع بسته بندی پلاستیکی استفاده کرد تا محصولات زیباتر با طرح‌های متنوع تولید شود.

کاربرد پودر کلسیم کربنات در صنایع رنگ

از این ماده ارزان، طبیعی و بدون عوارض جانبی به عنوان رقیق کننده در صنایع رنگ و پوشش استفاده می‌شود. همچنین استفاده از کربنات کلسیم در رنگ موجب براق شدن و رنگ طبیعی محصول می‌شود.

کربنات کلسیم به عنوان قوام دهنده، استحکام نهایی مواد را بالا می‌برد. همچنین همان طور که در قبل هم اشاره شد، این ماده طبیعی را به عنوان رنگ در مواد غذایی مانند محصولات قنادی نیز استفاده می‌کنند. کربنات کلسیم درسال2017  به‌ عنوان یک افزودنی رنگ بدون عارضه و حساسیت و  معاف از صدور مجوز در آدامس‌ها و آب نبات‌ها تأیید شد. این ماده یک جایگزین برای دی اکسید تیتانیوم و رنگ خوراکی است.

وجود ترکیباتی از کربنات کلسیم در رنگ می‌تواند باعث شود لیتوپون (رنگدانه های سفید ساخته شده از سولفید روی و باریم) ته نشین نشود و به صورت معلق در محلول بماند و به پایین فرو نرود. همچنین استفاده از این ماده در فرمولاسیون رنگ‌ها با کاربردهای مختلف، خواص مفید دیگری را موجب می‌شود که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • افزودن پودر سنگ سفید، در فرآیند و فرمولاسیون تولید رنگ، می‌تواند مقاومت در برابر آب و سرعت خشک شدن رنگ را بالا ببرد.
  • استفاده از این ماده در ترکیبات مختلف رنگ، درخشش رنگ و بازتاب آن را به میزان قابل توجهی افزایش داده و  در نتیجه به براقیت رنگ افزوده می‌شود.
  • وجود کربنات کلسیم  موجب افزایش مقاومت سایشی، چسبندگی و مقاومت در برابر ضربه شده و انعطاف پذیری رنگ را در زمان استفاده بهبود می‌بخشد.
  • جلوگیری از ته نشین شدن رنگدانه. تقویت پراکندگی و درخشندگی از دیگر ثمرات استفاده پودر سنگ سفید در فرمولاسیون رنگ‌ها است.
  • این ماده معدنی به وفور در صنایع رنگ برای ساخت پوشش‌های پودری و رنگ امولسیونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • افزایش روزافزون کربنات کلسیم در پوشش‌های نمای بیرونی و درونی مانند رنگ‌های کنیتکس و …. به علت تمام موارد گفته شده بالا، دوام و قیمت مقرون به صرفه و اقتصادی آن است.

کلسیم کربنات در صنایع ساخت کاشی و سرامیک

از  پودر سنگ سفید برای ساخت محصولات سرامیکی از جمله  چینی، سفال، کاشی کف، کاشی استخر، صنایع دستی و هنری …استفاده می‌شود.

در صنایع کاشی و سرامیک یکی از مواد اولیه اصلی پودر سنگ سفید است که از سنگ مرمر تولید شده است. بالا بردن دوام و استحکام، افزایش پخش و قوام رنگ و همچنین براقیت رنگ، جدا کردن ناخالصی‌هایی مانند گوگرد در فرآیند گرمادهی و پخت، از موارد اصلی کاربرد و نقش کلسیم کربنات در صنایع ساخت کاشی و سرامیک است.

میزان خرید و مصرف این ماده معدنی در صنایع کاشی و سرامیک بسیار بالاست. تا جایی که در حدود ۹۸ درصد از وزن تولیدات کاشی و سرامیک از کربنات کلسیم و مشتقات آن است. در ادامه برخی از فواید، مزایا و دلایل استفاده از کربنات کلسیم را در صنعت کاشی و سرامیک لیست می‌کنیم.

  • ایجاد استحکام بالا
  • کاهش چگالی و ضریب حرارتی محصول
  • کمک به سفتی و چقرمگی لعاب سرامیک
  • کمک به سفیدی و بهبود کیفیت رنگ در لعاب سرامیک
  • کاهش قیمت تمام شده محصولات در مقایسه با مواد جایگزین دیگر
  • حل مشکلات زیست محیطی
  • کاهش انقباض ناشی از پخت محصول
  • فراوان و در دسترس بودن پودر سنگ سفید در ایران و عدم تحریم پذیری