امروزه پیشرفت روز افزون تکنولوژی بر تمامی جنبه‌های زندگی بشریت تاثیر به سزایی داشته و صنعت ساختمان نیز از مزایای این پیشرفت ها بی‌بهره نمانده است. در طی سال های اخیر، طراحی و ساخت ویلا و خانه پیش ساخته، موجبات تحولی عظیم در این صنعت را فراهم آورده که می توان در کمترین زمان ممکن، ایمن ترین ساختمان‌ها را بر اساس طراحی دلخواه افراد ساخت.

گابیون یا همان تور سنگ چیست و چه کاربردی دارد

ویلا و خانه پیش‌ ساخته چیست؟

علت نامگذاری این نوع از سازه‌ها به عنوان خانه‌های پیش ساخته به این دلیل است که بخش های مختلف آن ها در کارخانه های مخصوص طراحی و تولید می شوند و در محل مورد نظر برای ساخت ساختمان، قطعات مثل پازل به یکدیگر وصل شده و بنای مورد نظر را ایجاد می کنند.

دلایل رونق ساخت ویلا و خانه پیش‌ ساخته

خانه های پیش ساخته مطابق با طرح های حمایتی زندگی پایدار و به سبک مینیمالیسم ساخته می شوند که این روز ها به شدت در میان علاقمندان به طبیعت و معماری مدرن ترویج پیدا کرده است. همچنین مفهوم ساخت ساختمان ها و سایر سازه ها با استفاده از مصالح پیش ساخته، از مدل های تولید انبوه و مصرف انبوه اقتصاد صنعتی مدرن الهام می گیرد.

در گذشته خانه پیش ساخته به شدت مورد بحث و انتقاد قرار می گرفتند، چون اغلب کیفیت و کارایی لازم بر طبق استاندارد ها را نداشتند، حجم آن ها در برابر کارایی شان زیاد بود و بیشتر برای انبار و سازه های موقتی مورد استفاده قرار می گرفتند. در حالیکه امروزه، با اصلاح ساختار و مواد مصرفی، ساختمان های پیش‌ساخته مدرن با کیفیت و کارایی قابل قبولی عرضه می شوند.

بررسی امنیت خانه و ویلاهای پیش‌ساخته

بسیاری از افراد بر این باورند که خانه پیش ساخته دارای امنیت بیشتری هستند، نسبت به سازه های سنتی در مدت زمان کمتری به بهره برداری می رسند و همچنین از نظر هزینه مقرون به صرفه تر هستند، از این رو شاهد افزایش ساخت مسکن به روش های مدرن به ویژه روش پیش ساخته هستیم.

انواع خانه و ویلای پیش ساخته ساخت افشار کمپانی

انواع ویلا و خانه پیش‌ ساخته

در ادامه به بررسی انواع خانه های پیش ساخته می پردازیم. بهتر است قبل از اقدام به خرید، اطلاعات کافی در مورد این نوع از سازه ها داشته باشید تا انتخابی درست و مطمئن انجام دهید.

خانه های مدولار

در این نوع از خانه های پیش‌ساخته، قسمت های بزرگ مثل پانل های دیواری و سقف از قبل در کارخانه ساخته می شود و گاها پنجره ها نیز نصب می شوند و پس از انتقال به محل اجرای پروژه و مونتاژ قطعات از پیش‌ساخته شده، سایر بخش های خانه ساخته و تکمیل می شوند.

البته باید به این نکته هم توجه کرد که دیوار ها و سقف، حتما باید بر روی یک فوندانسیون بتنی نصب شوند تا استحکام ساختمان افزایش یابد.

ویلا و خانه پیش ساخته افشار

خانه های پانل بندی شده

در این مدل از خانه ها، علاوه بر ساخت دیوار ها، سقف و پنجره، سایر بخش ها مثل لوله کشی، سیستم گرمایش، در ها و حتی تزئینات داخلی ساختمان نیز از قبل در کارخانه ساخته می شوند. بعد از نصب و مونتاژ قطعات، قطعا زمان کمتری برای تکمیل سایر قسمت ها مورد نیاز خواهد بود.

قلوه سنگ رودخانه ای یا همان سنگ رودخانه Pebble چیست؟

خانه های کیت

همانطور که از نام این خانه پیداست، قطعات آن به عنوان یک کیت پیش‌ساخته در اختیار خریدار قرار می گیرد و مالک باید این قطعات را بر اساس نیاز و سلیقه خودش و با استفاده از دستور العمل های داده شده از طرف شرکت سازنده، در یک سطح مسطح مونتاژ کند.

خانه های تولیدی

در خانه های تولیدی کل واحدهای مسکونی خارج از محل تولید شده و به صورت آماده در زمین قرار می گیرند. در این حالت به جز جایگیری خانه در محل از پیش تعیین شده، مالک نیاز به هیچگونه اقدام دیگری ندارد.

خانه های تریلر پیش ساخته

خانه های تریلر مشابه خانه های تولیدی بوده اما به راحتی توسط وسایل نقلیه قابل جابجایی هستند. خانه های کوچک چرخ دار نیز در دسته خانه های تریلر قرار می گیرند. توجه داشته باشید که در استرالیا به خانه های تولیدی، خانه های پیش‌ساخته یا خانه های قابل جابجایی نیز می گویند.

با وجود رواج یافتن خانه های پیش‌ساخته، این روش از ساخت و ساز نیز مثل سایر روش ها دارای مزایا و معایبی است که لازم است قبل از اینکه نسبت به خرید اقدام نمایید اطلاعات کافی در مورد تمامی جوانب این مدل از خانه ها را کسب کنید.

بررسی مزایا و معایب خانه و ویلای پیش ساخته

هر سازه، محصول و یا حتی خدماتی دارای مزایا و معایبی است که با در نظر گرفتن مزایا و معایب و هزینه فرصت، اقدام به خرید محصول یا استفاده از خدمت کرد. در ادامه به بررسی مزایا و معایب استفاده از ویلا و خانه پیش ساخته می پردازیم.

هزینه مقرون به صرفه

یکی از مزایای خانه های پیش‌ساخته این است که به طور قابل توجهی ارزان هستند. توجه داشته باشید که استفاده از قطعات پیش ساخته در ساخت و ساز نسبت به ساخت سازه ها در محل و از پایه، به طور متوسط ​​بین 10 تا 30 درصد هزینه کمتری برای اجرا دارد. این امر به این دلیل است که سازه‌های مدولار و خانه‌های متحرک یا تولیدی، توسط شرکت‌هایی تولید می‌شوند که تولید با تیراژ بالایی دارند. دستیابی به این مقیاس از تولید به یک تولید کننده اجازه می دهد تا یک کالا را با هزینه کمتر به تولید انبوه برساند و با قیمت منصفانه تری به دست مصرف کننده برساند.

کاهش زمان ساخت خانه پیش‌ ساخته

ساخت یک خانه پیش ساخته نسبت به سایر خانه ها مثل بتنی و چوبی به زمان کمتری احتیاج دارد، زیرا در مدتی که همه یا بخشی از قسمت های خانه در کارخانه مربوطه در حال ساخت است، می توان زمین و فوندانسیون محل اجرا را به صورت همزمان آماده کرد. به علاوه مونتاژ قطعات پیش ساخته، نسبت به ساخت اسکلت و انجام سایر مراحل تکمیلی، بسیار سریع تر انجام می شود.

تصور کنید یک فرد یا خانواده قصد ساختن خانه دارند. ساخت و ساز سنتی بسته به مساحت کل کف، ملاحظات طراحی بیرونی و داخلی و در دسترس بودن منابع مالی، 6 ماه تا یک سال طول می کشد. همین خانواده می توانند خانه خود را با استفاده از ساختارها و بخش های خانه مدولار در 6 تا 18 هفته بسازند. در صورت خرید خانه های ساخته شده یا متحرک و قرار دادن آنها در زمین موجود، کل جدول زمانی ساخت و ساز به 6 هفته یا کمتر کاهش می یابد. البته، مدت زمان همچنان به طراحی، در دسترس بودن مواد یا سازه‌های پیش ساخته و زمان و چگونگی حمل و نقل بستگی دارد.

کیفیت مواد در تولید خانه و ویلای‌ پیش‌ساخته

سازه ها و اجزای پیش‌ساخته که توسط سازندگان معتبر ساخته می شود، برای کنترل کیفیت غربالگری می شوند. این شرکت ها نیز تحت نظارت ادارات مربوطه هستند. علاوه بر این، به دلیل اینکه آنها در داخل ساختمان و در تجهیزات کنترل شده تولید می شوند، در مقایسه با ساخت و ساز در محل، از آسیب های محیطی ناشی از آب و هوا به دور هستند.

خرید قلوه سنگ و سنگ رودخانه بدون واسطه از تولید کننده اصلی

قابلیت طراحی بر اساس سلیقه مشتری

بسیاری از مردم فکر می کنند خانه های پیش ساخته قابلیت ایجاد تغییر ندارند و باید بر اساس طرح کارخانه سازنده اجرا شوند. اما این تفکر صحیح نیست و مشتری می تواند تغییراتی در کفپوش، کابینت آشپزخانه، سرویس بهداشتی و سایر طراحی های داخلی ایجاد کند.

به علاوه خانه های پیش ساخته انعطاف پذیر هستند. مثلا یک فرد می تواند به طور مداوم خانه خود را با استفاده از بخش های مدولار یا واحدهای از پیش ساخته شده گسترش دهد. این خانه ها همچنین می توانند در صورت تغییر نیازها و ترجیحات از هم جدا شوند. اجزای جدا شده را می توان بازسازی کرد. با توجه به مزیت هزینه اجرای اولیه آن، بازسازی با استفاده از خانه های پیش ساخته نسبتا ارزان است.

تنوع بالا

زمانی که تصمیم به خرید خانه پیش‌ساخته می گیرید، با تنوع بسیار زیادی مواجه خواهید شد که انتخاب را برای شما سخت خواهد کرد. امروزه سازندگان مطابق با نیاز، بودجه و سلیقه افراد، طرح ها متنوعی را ارائه می دهند که مشتریان بتوانند متناسب با سبک زندگی و بودجه دلخواه، اقدام به خرید نمایند.

ویلا و خانه پیش ساخته

مناسب اجرای طرح های ساخت مسکن دولتی

به یاد داشته باشید که هزینه کم و زمان ساخت کوتاه دو مورد از مزیت های اصلی خانه های پیش ساخته هستند. علاوه بر این، با توجه به در دسترس بودن مصالح مورد نیاز، اجرای ساختمان های پیش ساخته می تواند از ساخت پروژه های مسکن دولتی کم هزینه اما با کیفیت بالا پشتیبانی کند. دفتر توسعه سیاست و تحقیقات وزارت مسکن و شهرسازی ایالات متحده از مسکن های ساخته شده در کارخانه یا همان خانه های پیش ساخته برای حل چالش های موجود در حوزه مسکن استفاده می کند.

خانه های پیش ساخته می تواند به نفع افراد و خانواده های کم درآمدی باشد که به دلیل قیمت های گزاف فاقد مسکن و سرپناه هستند. علاوه بر این، در شرایطی که نیاز به اسکان فوری مردم در شرایط بحرانی وجود داشته باشد، ساختمان های پیش ساخته‌ می‌توانند راه‌حلی سریع اما دائمی برای عادی‌سازی زندگی اعضای جامعه آسیب‌دیده باشند.

مطابقت با قوانین استاندارد

خانه های پیش ساخته بر اساس قوانین ساختمانی هر کشور طراحی و ساخته می شوند. همچنین این خانه ها استاندارد های لازم برای دریافت گواهینامه ایمنی ساختمان را رعایت می کنند تا در صورت بروز هر گونه حوادث طبیعی اعم از سیل، زلزله، طوفان، آتش سوزی و غیره، کمترین آسیبی متوجه سازه نشود.

سازگاری با محیط زیست

یکی از مزایای خانه های پیش ساخته مدرن، همسویی آنها با طبیعت و حرکت به سمت پایداری محیطی است. اجرای بنا های پیش ساخته، ضایعات، آلودگی و اختلالات را در مقایسه با ساخت و ساز در محل کاهش می دهد. میزان انرژی مصرفی در نصب و مونتاژ قطعات پیش ساخته نیز کمتر از ساخت و ساز در محل است.

برای ساخت اجزا یا سازه‌های پیش ساخته می توان از مواد بازیافتی استفاده کرد، همچنین برای کل مراحل اجرای ساختمان پیش ساخته می‌توان از طراحی احیاکننده استفاده کرد. معماران و طراحان متعددی استفاده از مواد سبز و همچنین ملاحظات دیگری مانند بهره وری انرژی و قابلیت بازیافت را در طراحی و مواد مصرفی در نظر گرفته اند.

علاوه بر این، وجود محیط کنترل شده در تولید قطعات پیش ساخته به این معنی است که میزان استفاده از مواد اولیه را می توان از طریق طراحی ها و اندازه گیری های دقیق به حداکثر رساند. مطالعه ای که توسط گروه متخصص اقتصاد دایره ای WRAP در بریتانیا انجام شد، نشان داد که کاهش 90 درصدی مواد مصرفی را می توان از طریق ساخت و ساز مدولار به دست آورد.

حفظ ارزش مالی

ساختمان های پیش ساخته مانند سایر ساختمان ها جزء املاک و مستغلات محسوب می شوند و هیچ تفاوتی با سایر ساختمان ها ندارند، با نوسانات بازار و افزایش قیمت مسکن، قیمت آن ها نیز افزایش می یابد و در طول زمان ارزش خود را حفظ می کنند.

امکان انتقال به نقاط مختلف

برای ساخت و ساز در مکان های دورافتاده یا مناطقی که دور از مرکز شهرها واقع شده اند می توان از مزایای خانه های پیش ساخته بهره مند شد. سازه ها و اجزای پیش ساخته به راحتی قابل حمل هستند و مونتاژ آنها به نیروی انسانی کمتری نسبت به ساخت و ساز سنتی نیاز دارد.

تهراندشت یا کردان جنوبی کجاست؟

هزینه حمل و نقل

انتقال یک خانه پیش ساخته از کارخانه به محل مورد نظر یک فرآیند بسیار مهم و پر هزینه است. به دلیل بالا بودن وزن برخی از قطعات برای جابجایی به جرثقیل نیاز خواهد بود. همچنین برای جلوگیری از ورود هر گونه آسیب به قطعات باید فضای کافی در تریلر در نظر گرفته شود. در صورتیکه قصد نصب خانه های پیش ساخته در نقاط دور افتاده و صعب العبور مانند روستا، جنگل، دامنه کوه و غیره را دارید، ممکن است هزینه حمل و نقل از میزان پیش بینی شده شما فراتر رود.

ساخت سفارشی

یکی از مزایای خانه پیش ساخته، کمتر بودن هزینه تمام شده در مقایسه با سایر انواع خانه هاست. اما در صورتی که تمایل داشته باشید طراحی ها را مطابق سلیقه خود تغییر دهید، امکانات بیشتری در خانه داشته باشید و حتی جنس مواد مصرفی در خانه را تغییر داده و از متریال لوکس استفاده کنید، همگی در افزایش هزینه تاثیر مستقیم خواهند گذاشت و حتی این احتمال وجود دارد که هزینه تمام شده یک خانه پیش ساخته لوکس، چندین برابر خانه های چوبی، بتنی و غیره شود.

کمبود زمین در مناطق پر جمعیت

یکی دیگر از معایب خانه های پیش ساخته محدودیت در استفاده از آن ها می باشد. اجرای آنها در مناطق با تراکم جمعیت بالا مناسب نیست، زیرا این ساختمان ها هنوز هم بخش قابل توجهی از زمین های خانه های مسکونی ساخته شده به روش سنتی را مصرف می کنند. توجه داشته باشید که معمولا خانه های پیش ساخته برای تعداد محدودی از ساکنان با خانوار های کم جمعیت در نظر گرفته می شود.

با این حال، این نکته شایان ذکر است که برای ساخت چندین پروژه ساختمانی با متراژ بالا از مصالح پیش ساخته شامل سازه ها، اجزاء و واحدهای کامل استفاده می کنند. در شهر چانگشا در استان هونان چین، یک سازنده چینی یک ساختمان 10 طبقه را در 28 ساعت و 45 دقیقه با استفاده از مصالح پیش ساخته ساخت. اما سازه های در مقیاس بزرگ نیاز به استفاده از مواد با کیفیت بالا و ملاحظاتی مانند یکپارچگی ساختاری کل مجموعه دارند. ساختار و قطعات خانه های پیش ساخته کوچک هنگام استفاده در سازه های انبوه باید در هنگام توسعه بازنگری شود تا اطمینان لازم برای استفاده را کسب کند.

ملاحظات پرداخت و تامین مالی

یکی دیگر از معایب خانه های پیش ساخته وجود برخی مسائل و محدودیت ها در پرداخت و تامین مالی است. توجه داشته باشید که برخی از بانک ها و موسسات مالی ممکن است برای پروژه های ساخت و ساز شامل خانه های مدولار و خانه های تولیدی وام ارائه نکنند. کمک هزینه ساخت اغلب خانه های تریلر از طریق وام دهندگان خاص تامین می شوند. این مسائل ممکن است برای خانواده ها یا افرادی که می خواهند خانه های خود را با پول وام بسازند، مشکل ساز باشد.