توری گابیون یا تور سنگ یکی از محصولاتی است که به تازگی در ایران تولید و در جاهاب مختلفی استفاده می شود. در ادامه به معرفی کامل گابیون (تور سنگ) می پردازیم و کاربردهای مختلف آن را معرفی می کنیم.

توری گابیون (تور سنگ) چیست؟

گابیون (تورسَنگ، سَلّه‌اندازی، تور سنگی، گابیون) برگرفته از کلمه ی ایتالیایی gabbia و کلمه لاتین cavea به معنی قفس بزرگ است.

معمولا گابیون ها به صورت یک سبد بزرگ به شکل های گوناگون و دلخواه ساخته شده و از مواد مختلفی مثل سنگ، بتن، شن و سنگ رودخانه ای و … پر می شوند. امروزه استفاده از تورسنگ برای زیبا سازی و طراحی محوطه بسیار رواج پیدا کرده است.

سنگ رودخانه و گابیون افشار کمپانی

روش ساخت گابیون یا گابیون بندی

برای ساختن توری گابیونی باید سیم های مفتولی محکم با روکش گالوانیزه را به صورت تار و پود به یکدیگر بافته و سپس از محل اتصال سیم ها، آن ها را به هم جوش دهید. حتما ابعاد چشمه ها را از قبل تعیین کنید. منظور از چشمه، مربع های کوچکی است که محتوای داخل تورسنگ، از آن ها دیده می شوند.

البته امروزه توری های آماده را به قیمت ها و کیفیت های مختلف می توان از بازار و یا کارخانه های تولید توری سنگی تهیه کرد.

برای ساخت یک سازه گابیونی باید توری را به اندازه ابعاد مورد نظرتان برش دهید و با استفاده از آن ها، حجم مورد نظرتان را بسازید و با سیم های مخصوص، لبه های کار را به یکدیگر وصل کنید. باز هم برای راحتی کار، تورسنگ های آماده در طرح ها و اندازه های مختلف مطابق با نیازتان را می توانید از بازار تهیه کنید.

اگر قصد گابیون بندی برای کف را دارید، حتما از قبل سطح آن را کاملا صاف کرده و تراز نمایید. برای گابیون بندی کف رودخانه، انجام لایروبی قبل از شروع به کار از اهمیت بالایی برخوردار است.

جنس و مشخصات فنی تور سنگی

مهم ترین نکته در توری سنگی، نوع سیم مورد استفاده است که باید ویژگی های مشخصی داشته باشد تا تورسنگ شما از استحکام کافی جهت استفاده در هر محیط و با هر کاربردی، برخوردار باشد.

مثلا میزان ضخامت سیم باید دو تا پنج میلی متر، قدرت کششی آن حداقل سیصد و پنجاه تا دو هزار مگا پاسکال، حداکثر مقدار کشش سیم به اندازه ده درصد طول اولیه آن، و دارای پوشش زینک یا گالوانیزه باشد تا در برابر رطوبت، دچار زنگ زدگی و خوردگی نشود. این مشخصات بر روی بسته بندی درج شده است.

سنگ مناسب برای گابیون

در هنگام خرید سنگ برای پر کردن درون تور سنگ، توجه به چند نکته، حائز اهمیت است. اول اینکه ابعاد سنگ انتخابی شما باید بزرگ تر از ابعاد چشمه‌های تور سنگ باشد تا سنگ‌ها از چشمه ها بیرون نریزند.

دومین نکته توجه به شکل و فرم سنگ‌هاست. بهتر است از سنگ‌های خیلی صاف و گرد استفاده نکنید. اگر سنگ ها کمی قوس داشته باشند، به راحتی در یکدیگر قفل می شوند و همین امر مانع از بیرون ریختن سنگ ها و حرکت آن ها درون توری تور سنگ می شود.

نکته بعدی توجه به بعد زیبایی کار است. استفاده از سنگ هایی با رنگ تور سنگهای مختلف که به صورت لایه لایه درون تور سنگ قرار بگیرند، سنگ های مرمر و شیشه ای که تقریبا شفاف هستند و نور را منعکس می کنند و همچنین استفاده از سنگ‌های بزرگ (عدم استفاده از شن ریزه) باعث می شوند جلوه المان شما دو چندان شود.

برای دریافت مشاوره در زمینه فروش سنگ رودخانه ای مناسب برای گابیون و فروش گابیون می توانید با افشار کمپانی تماس بگیرید.

انواع گابیون (تورسنگ)

در ادامه به معرفی انواع مختلف گابیون می پردازیم. قبل از شروع به کار، با توجه به طرح و میزان بودجه ای که در نظر گرفتید، سازه مناسب را انتخاب کنید، به این علت که تور سنگ یک المان سخت در محوطه سازی است (برای آشنایی با المان های محوطه سازی، به مقاله ای که با موضوع محوطه سازی در سایت افشار کمپانی منتشر شده است، مراجعه کنید.) امکان ایجاد تغییر در آن سخت خواهد بود.

سنگ های رودخانه ای پبل و موارد استفاده آن در گابیون های افشار

سبد های گابیونی

این نوع از توری های گابیونی در سایز های مختلف و معمولا با ابعاد بزرگ مثل سبد ساخته می شوند. حجم این سبد ها بالا بوده و به همین دلیل برای پر کردن داخل آن، به سنگ بیشتری نیاز است و به دلیل سنگین بودن، قابلیت جابجایی کمی دارد و باید قبل از پر کردن، میزان تحمل سطح زیر سبد را بسنجید.

از تور سنگ برای زیر سازی و کف سازی بنا و حیاط هم استفاده می شود، زیرا توان تحمل وزن بالایی دارد.

تشک گابیون

تشک های گابیونی دارای ارتفاع کمی هستند. ابعاد استانداردی که برای این نوع تور سنگ تعریف شده، حداکثر طول شش متر، حداکثر عرض دو متر و حداکثر ارتفاع سی سانتی متر می باشد. این سازه معمولا به صورت پله ای روی سطوح شیب دار اجرا می شود و یکی از مهم ترین کاربرد های آن، جلوگیری از فرسایش در سطوح شیب دار است.

از تشک گابیونی به عنوان زیر ساز برای رودخانه و معابر آب تزئینی استفاده می شود.

گونی گابیونی

ساختار این مدل از توری گابیون، حفره دار و منعطف و معمولا از جنس پلاستیک نرم و یا PVC است که اکثرا به صورت آماده در بازار موجود است. کاربرد گونی گابیونی برای موارد اضطراری مثل جلوگیری از ورود سیلاب به مناطق مسکونی و مهم می باشد. علت عمده استفاده از گونی تور سنگ در موارد اضطراری، سریع آماده شدن آن است.

گابیون حفاظتی

اگر به دیواره های تونل ها و کناره جاده های کوهستانی توجه کرده باشید، حتما گابیون های حفاظتی را دیده اید که برای جلوگیری از ریزش سنگ استفاده شده اند. اندازه چشمه های این نوع توری، با توجه به سایز سنگ های پشت توری، متغیر می باشد. از تور سنگ حفاظتی برای گابیون بندی رودخانه نیز استفاده می شود تا مانع از رانش کف و دیواره های رودخانه شود.

مزایای توری گابیون

برای تور سنگ می‌توان مزایایی بسیاری را برشمرد از آن جمله:

  • دوام
  • استحکام و زیبایی
  • انعطاف
  • نفوذ پذیری
  • اقتصادی بودن
  • سازگار با طبیعت و محیط زیست

بادوام بودن

همانطور که گفتیم، برای ساخت توری های تور سنگ از سیم هایی با روکش زینک یا گالوانیزه استفاده می شود، به همین دلیل تورسنگ ها در برابر خوردگی و رطوبت، مقاومت بسیار بالایی دارند و می توانید برای چندین سال، تورسنگ را به عنوان یک المان زیبا در محوطه خود داشته باشید.

منعطف بودن

اگر بعد از مدتی از مدل تور سنگ خود خسته شدید، می توانید بعد از خالی کردن محتویاتش، بدون شکستن و از دست دادن کارایی، شکل مورد نظرتان روی آن پیاده کنید. به علاوه عبور آب و رانش زمین در محلی که تورسنگی را قرار دادید، باعث تغییر شکل تورسنگ شما نمی شود.

نفوذ پذیری

ساختار سازه تور سنگی به شکلی است که حفره دارد و بدون نیاز به زهکشی و نصب لوله، آب به راحتی درون آن جریان پیدا می کند و می توان به عنوان گلدان از آن استفاده نمود، بدون این که آسیبی به ریشه های گیاه برسد.

مقاومت تور سنگ ها

سازه های گابیونی که پایه هایشان درون زمین قرار می گیرد، بسیار مقاوم هستند، بطوری که حتی در برابر فشار سیل و یخ زدگی آب، ساختارشان خراب نمی شود.

گابیون و سنگ تور تولیدی افشار کمپانی با سنگ رودخانه ای

اقتصادی

در مقایسه با المان های نرم و سخت دیگری که در طراحی داخلی و محوطه سازی استفاده می شود، تور سنگ بسیار کم هزینه تر است و روش ساخت ساده تری دارد. همچنین می توان بعد از مدتی با تغییر در کاربری، مجددا تورسنگ را مورد استفاده قرار داد.

سازگار با محیط زیست

موادی که برای ساخت تورسنگی استفاده می شوند، مواد پایداری هستند و حتی برای پر کردن داخل توری سنگی از سنگ های رودخانه ای طبیعی استفاده می شود که هیچ کدام آسیبی به طبیعت نمی رسانند. جنس توری گابیون نیز از فلزاتی است که برای طبیعت مضر نیستند.

کاربرد گابیون (تور سنگ)

همه مدل هایی که برای تور سنگ ذکر شد، با اندکی تغییر در سایز و مدل، قابلیت استفاده در طراحی داخلی و خارجی ساختمان، دکوراسیون و محوطه سازی باغ، روف گاردن و … را دارند. در ادامه مقاله به چند کاربرد رایج تور سنگی اشاره می کنیم.

دیوار گابیونی

یکی از کاربرد های تورسنگ به عنوان المان سخت در محوطه سازی و طراحی، استفاده به عنوان دیوار است. حتی به علت استحکام سازه می توان از تورسنگ به عنوان دیوار نگه دارنده و حفاظتی نیز استفاده کرد. مثلا بجای دیوار کشی محوطه باغ، همه یا قسمتی از آن را با تور سنگ بسازید.

برای ساخت دیوار گابیونی دو روش وجود دارد، اولین روش به این صورت است که یک توری یک تکه به ابعاد دلخواه تهیه و پایه های آن را درون خاک یا بتن قرار دهید تا کاملا محکم شود. با این کار یک دیوار گابیونی ثابت و مستحکم خواهید داشت.

در روش دوم با گذاشتن سبد های گابیونی روی یکدیگر، به راحتی می توانید دیوار سنگی متحرک بسازید. فقط توجه داشته باشید که ابتدا سبد های زیرین را با سنگ پر کنید، بعد سبد دیگری را رویشان قرار دهید.

حوض گابیونی

برای ساخت حوض گابیونی، کافیست یک محفظه به شکل دلخواه و با دیواره تورسنگی بسازید و درون آن را با مصالحی مثل ایزوگام و قیر یا مواد اینچنینی عایق بندی کنید. حوضی که ساختید، کاملا مناسب استفاده در پاسیو و حیاط های کوچک می باشد.

باربیکیو گابیونی

شاید در سایر المان های معرفی شده نمونه های مشابه را دیده باشید اما بدون شک یکی از خاص ترین المان های ساخته شده با گابیون، باربیکیو است. سنگ های درون توری، گرمای آتش را به خود جذب می کنند و می توانید بعد از پخت غذا و خاموش کردن آتش، از باربیکیو به عنوان گرم نگهدارنده غذایتان نیز استفاده کنید.

گلدان گابیونی

گفتیم که تور سنگ ها به دلیل داشتن حفره های زیاد، نیاز به زهکشی و نصب لوله برای جاری شدن و تخلیه آب ندارد و به همین دلیل می تواند گزینه مناسبی برای کاشت گیاهان مختلف و زیبا سازی طراحی باشد.

لازم به ذکر است که گلدان های گابیونی جزو المان های طراحی به سبک مدرن هستند.

ستون دکوری با تور سنگ

اگر برای متعادل سازی در طراحی فضا، نیاز به چند المان عمودی دارید، پیشنهاد می کنیم از ستون های گابیونی استفاده کنید. می توانید از چند ستون با ارتفاع های مختلف در کنار یکدیگر برای محوطه سازی استفاده کنید.

همچنین اگر برای جدا کردن محوطه های درونی ساختمان یا قرار دادن مواردی مثل آکواریوم، نیاز به ستون های تزئینی متحرک دارید، ستون های گابیونی یک پیشنهاد مناسب هستند.

فواره یا آبنما گابیونی

برای ایجاد فضایی به سبک چشمه و آبشاری در دل کوه، کافیست با یک پمپ آب، مقداری ورق مسی و یک سازه گابیونی، به راحتی یک فواره یا آبنما بسازید.

از مزایای این سازه نسبت به سایر آبنما و فواره ها، می توان به قرار گیری پمپ درون سازه و ایجاد زیبایی بصری و عدم جذب رطوبت توسط پمپ اشاره کرد. همچنین در صورت نیاز به تعمیر پمپ، کافیست درون توری را خالی کنید تا به راحتی به پمپ دسترسی داشته باشید.

مبلمان گابیونی

برای داشتن مبلمانی از جنس طبیعت، می توانید از پایه های گابیونی با رویه های چوبی استفاده کنید تا با کمترین هزینه، امکانات رفاهی و هارمونی فضای باغ خود را به راحتی تامین کنید.

باغچه گابیونی

امروزه به علت رواج ساخت آپارتمان، دسترسی مردم به حیاط بسیار کاهش یافته است. یک ایده مناسب برای ایجاد فضای سبز در آپارتمان ها، ساخت روف گاردن است.

برای کاشت گیاهان روی پشت بام، بهتر است از باغچه های گابیونی به ابعاد دلخواه استفاده کرده و درون دیواره را با خاک مناسب پر کنید، با این کار به بافت عایق پشت بام هم آسیبی وارد نمی شود.

بهترین قلوه سنگ رودخانه ای تولید افشار کمپانی

شومینه با گابیون:

شومینه های گابیونی، به علت ساخته شدن از فلز و سنگ، برای روشن کردن آتش با چوب و حتی گاز بسیار مناسب هستند و به مرور زمان دچار خوردگی ناشی از حرارت نخواهند شد.

جمع بندی

در استفاده از المان های ساخته شده با تورسنگ، دست طراح برای ابتکار عمل باز بوده و می تواند طرح های مختلفی با استفاده از تور سنگ ارائه دهد. مثلا صندوق پستی یا آیفون را درون پایه های گابیونی تعبیه کند و یا یک آشپزخانه با تم تورسنگ برای فضای باز طراحی کند.

برای خاص شدن و زیبا تر شدن تورسنگ می توانید ریسه های نوری و یا لامپ درون تورسنگ قرار بدهید. با این کار علاوه بر ایجاد یک فضای دراماتیک در شب، از نصب لامپ روی تورسنگ برای تامین روشنایی بی نیاز می شوید.

همچنین می توانید با قرار دادن سنگ های شیشه ای یا مرمر درون تور سنگی، که نور را از خود عبور می دهند، با ایجاد سایه های پیچیده توسط سنگ ها، جلوه چشم گیری بسازید که در دیوار های آجری و یا بلوکی نمی توان مشابه آن را اجرا کرد. با استفاده از نور های سرد رنگ نیز می توانید نمایی از دیوار با سنگ یخی داشته باشید.