یکی از مدهای روز در سال‌های اخیر، برنزه کردن یا همان سولار است که در اتاق آفتاب یا سان روم به طور طبیعی انجام می‌گیرد. استفاده از دستگاه‌های سولاریوم برای سلامتی پوست مضر است؛ بنابراین بهترین گزینه استفاده از آفتاب به صورت طبیعی است.

اتاق آفتاب یا سان روم چیست و چه کاربردی دارد؟

اتاق آفتاب یا sun room که با نام های دیگری مثل سولاریوم، اتاق آفتاب، پاسیو، طاق آفتاب، ایوان آفتاب، اتاق چهار فصل و … شناخته می شود؛ سان روم یا همان اتاق آفتاب محیطی محفوظ است که نور فراوان روز و چشم انداز اطراف را از آب و هوای نامساعد (گرم و یا سرد) محافظت کرده و حس لذت از مناظر طبیعی را در تمام فصول سال فراهم می کند.

سولاریوم در زبان لاتین به معنای مکان نور یا خورشید است و در حال حاضر اشکال مختلف آن در اروپا، کانادا، ایالات متحده، استرالیا و نیوزلند بسیار محبوب است.

کاربردهای اتاق آفتاب یا sun room

کاربرد های بسیاری برای اتاق آفتاب می توان ذکر کرد. به چند مورد از جذاب‌ترین آن‌ها در ادامه اشاره خواهیم کرد.

  • به عنوان یک مکان معتدل در روزهای آفتابی، می توانید از اتاق آفتابگیر خود به منظور پاسیو برای صرف صبحانه، مطالعه، استراحت و دورهمی ها استفاده کنید.
  • در طول ماه های سرد و یخبندان در زمستان، می توانید گیاهان را از باغ خود به داخل اتاق آفتابگیر انتقال داده و آن ها را از یخ زدگی و پژمردگی محافظت کنید.
  • برخی از افراد در طول زمستان افسرده می شوند، به خصوص در آب و هوای سردتر که زمستان های طولانی در آن وجود دارد، بنابراین داشتن یک اتاق آفتاب تمام فصل، بهترین راه حل است. شما می توانید از تمام مزایای بیرون بودن در طول سال لذت ببرید؛
  • همچنین می‌توانید از اتاق آفتاب‌گیر به‌عنوان گلخانه برای پرورش گیاهانی استفاده کنید که نمی‌توانند در خارج از آب و هوای شما رشد کنند. اتاق‌های آفتابی مکان بسیار خوبی برای رشد تقریباً هر گیاهی هستند و باغبانی در داخل خانه را به یک لذت مهیج تبدیل می‌کنند. باغبانی در اتاق آفتاب سرگرم کننده و آسان است زیرا دیگر نگرانی در مورد بلعیدن گیاهان زیبایتان توسط حشرات و سایر موجودات نخواهید داشت؛

اجرای اتاق آفتابگیر باعث افزایش مساحت خانه شما شده و ارزش آن را نیز افزایش می‌دهد. با یک تیر دو نشان بزنید، هم ارزش خانه خود را با یک اصلاح ساده افزایش دهید، و همچنین می توانید برای سال‌های آینده از آن لذت ببرید.

طراحی اتاق آفتاب(سان روم)

اتاق ‌های آفتابی متصل به ساختمان مسکونی، معمولاً از آجر و چوب و یا به طور کامل از چوب، آلومینیوم یا پی‌وی ‌سی ساخته می‌شوند. ممکن است از شیشه مات یا بلوک شیشه ای برای افزایش حریم خصوصی استفاده شود. یک اتاق آفتابگیر عموما دارای پنجره‌های بسیاری بوده و  وسایلی جهت کنترل دما و آب و هوا در آن تعبیه می شود.

تکنولوژی و نحوه ساخت سان روم یا اتاق آفتاب

در طول دهه 1960، شرکت های بسیاری سیستم های مقرون به صرفه ای جهت محصور کردن اتاق های آفتاب طراحی و ارائه کردند. طی این طرح‌ها، پانل‌های سقفی سبک وزن و مهندسی شده، شیشه های تک جداره و دو جداره و ساختار های آلومینیومی به عنوان مهم ترین متریال، مورد استفاده قرار گرفتند. لازم به ذکر است سازه هایی که با آلومینیوم ساخته می شوند، برای سال ها زیبایی و استحکام خود را حفظ می کنند.

استفاده از کامپوزیت برای سان روم

با پیشرفت تکنولوژی، چارچوب های کامپوزیت شیشه‌ای عایق، وینیل و ترکیب وینیل و چوب نیز به طراحی های اتاق آفتاب راه پیدا کردند. اخیرا نیز پرده هایی ساخته شده اند که از راه دور به صورت الکتریکی کنترل می شوند و کفپوش هایی که گرمای محیط را به روش گرمایش از کف تامین میکنند و با روند رو به رشدی در اجرای اتاق آفتاب، استفاده می شوند.

استفاده از مواد و تجهیزات جدید در ساخت سان‌روم

مواد مدرن در مقایسه با انواع سنتی که در گذشته جهت ساخت اتاق آفتاب استفاده می شده است، بسیار سبک تر و ارزان تر هستند. اتاق‌های آفتاب‌گیر ساخته شده با مواد و تکنیک‌های مدرن، مسائل مربوط به نشت و کنترل آب و هوا را نیز برطرف می‌کنند. شما به راحتی می توانید تهویه، سطح رطوبت و دما را کنترل کنید و آب و هوای ایده آلی را برای رشد تقریباً همه انواع گیاهان داخلی و خارجی که به طور سنتی در محیط بیرونی و در باغ رشد می کنند، ایجاد کنید.

سازه‌های اتاق آفتاب در پیکربندی‌های بسیار متنوعی در دسترس هستند، و با انواع امکانات اضافی که می‌توانید از بین آنها بهترین گزینه را انتخاب کنید، حتی اتاق آفتاب‌گیر شما می‌تواند مطابق با اولویت‌ها و نیازهای منحصربه‌فرد شما طراحی شود.

برای ایجاد این فضا در منزل مسکونی تان نیاز است که به چند نکته مهم که در ادامه مقاله به آن پرداخته می شود، حتما توجه فرمایید.

اندازه مناسب برای اتاق آفتاب خود انتخاب کنید

محصولات اتاق آفتاب تقریباً در هر اندازه ای موجود هستند، بنابراین مهم نیست که چقدر فضا برای اجرای کار دارید، می توانید اتاق آفتابگیر رویایی خود را به واقعیت تبدیل کنید. با اندازه گیری محیط مورد نظر به صورت دقیق، میتوان یک اتاق کاملا ایده آل طراحی و اجرا کرد.

اتاق های آفتابگیر مستقل

همه اتاق‌های آفتاب به‌صورت مستقل در دسترس هستند، بنابراین اگر ترجیح می‌دهید آن را در جای دیگری قرار دهید، لازم نیست سازه در کنار ملک شما نصب شود. خلوتگاهی آرام ایجاد کنید که کاملاً از زندگی شلوغ خانه شما جدا شده است.

اتاق های آفتاب قابل اجرا در حیاط خلوت، تراس، بهار خواب، حیاط اصلی و هر جای دیگری که فضای مناسبی وجود داشته باشد، می باشند.

موارد اضافی و اختیاری

اتاق‌های خورشیدی قابل تنظیم هستند. به عنوان مثال می توانید فضای جدید خود را با چراغ‌های LED، سیستم‌های گرمایشی با کاربری آسان، پرده‌های آفتاب‌گیر پارچه‌ای، پوشش‌های شیک ناودان، و حتی یک سیستم استریو بلوتوث شخصی‌سازی کنید.

نصب یک اتاق آفتابگیر در محیط بیرونی خانه، فضای زندگی شما را افزایش می دهد، اما اتاق آفتاب مزایای متعدد دیگری هم دارد. جدا از طراحی فوق العاده مدرن، اتاق های آفتاب، هم از نظر مصالح و هم از نظر نیروی انسانی لازم برای ساخت و ساز به طور قابل توجهی ارزان تر هستند. همچنین توجه داشته باشید که برخلاف باغ‌ها و سازه های کامل خانه، اتاق‌های آفتاب شیشه‌ای معمولاً نیازی به مجوز ساخت و ساز از هر نوع، ندارند.

گذشته از ویژگی های مثبتی که از داشتن اتاق آفتاب در خانه ذکر کردیم، یک باغ سرپوشیده می تواند تنها چیزی باشد که فضای داخلی خانه شما را درخشان کند. تصور کنید قهوه‌تان را روی کاناپه اتاق آفتاب‌ تان می‌نوشید، در حالی که میان گیاهان معطر و پر جنب و جوش احاطه شده‌ اید.

می‌توانید برای پخت و پز خود تکه هایی از گیاهان یا سبزیجات تازه که خودتان کاشته اید را بردارید. حتی می توانید دوستان خود را برای لذت بردن از باغ خود دعوت کنید. یک باغ آفتابگیر، تمام نوری را که گیاهان شما برای رشد نیاز دارند، به دور از گرمای سوزان فراهم می کند.

اگر خودتان قصد طراحی و ساخت اتاق آفتاب را داشته باشید، چند نکته مهم و کاربردی برای شما آماده کرده ایم که حتما با توجه به این نکات، مراحل کار آسان تر و نتیجه نهایی نیز بسیار قابل قبول تر خواهد بود.

نکات مهم و کاربردی برای طراحی اتاق آفتاب

تبدیل ایوان‌های سرپوشیده به اتاق آفتاب، به دلیل ساخته شدن سقف از قبل، بسیار مقرون به صرفه تر خواهد بود. با توجه به سن ساختمان و میزان تحمل وزن ایوان، شروع به طراحی کنید تا بعدا با مشکل تحمل وزن توسط کف سازه مواجه نشوید.

استفاده از پنجره‌های با کیفیت دو یا چند جداره

نصب پنجره های دو جداره، علاوه بر داشتن کیفیت بالا، به کنترل بهتر شرایط جوی کمک کرده و باعث می شود که کاربری چهار فصل در فضای مورد نظر داشته باشید. اندازه پنجره، بخش مهم دیگری است که به آن می پردازیم. در صورت اجرای پنجره از سقف تا کف، نور بیشتری در طی روز خواهید داشت، اما از طرف دیگر، گرمای بیشتری هم وارد محیط می شود که باید هنگام نصب وسایل گرمایشی و سرمایشی، مورد توجه قرار گیرد.

ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که قبل از نصب پنجره ها، اقدام به ساخت و نصب چارچوب هایی مناسب و محکم کنید تا پنجره ها روی آن ها سوار شوند. این کار باعث افزایش استجکام و امنیت دیواره های سازه مورد نظر می شود.

پیش‌بینی اجرای سیم‌کشی قبل از ساخت

با توجه به شیشه ای بودن دیوار ها، امکان نصب امکانات الکتریکی مثل کلید و پریز روی شیشه عملا وجود ندارد. اما می توان از داکت برای عبور سیم برق استفاده کرد. پیشنهاد می کنیم این داکت ها روی ستون های پنجره نصب شود تا هم روی زیبایی اتاق آفتاب تاثیر بدی نداشته باشد و علاوه بر آن از تابش مستقیم آفتاب و گرمای تابستان به دور باشد تا با خطرات احتمالی ناشی از ذوب شدن روکش سیم ها و کلید و پریز مواجه نشویم.

کفپوش سان روم

برای کفپوش اتاق آفتاب، باز هم باید با توجه به میزان وزنی که کف اتاق توان تحمل دارد، اقدام به انتخاب مناسب ترین مصالح می کنیم. گزینه های قابل اجرا شامل کفپوش های چوبی، کاشی و سرامیک، سنگ، آجر و بتن می باشد.

یکی از مدرن طراحی ها برای کفپوش، استفاده از کفپوش های بتن اکسپوز است که می توان هنگام اجرا، بین آن ها به اندازه دلخواه فاصله ای تعبیه کرد. با استفاده از چمن مصنوعی و یا سنگ‌های رودخانه‌ای می توان این فاصله را پر کرد. این طرح باعث افزایش زیبایی بصری کف شده و همخوانی بسیار بالایی با مفهوم اتاق آفتاب خواهد داشت.

افشار کمپانی مفتخر است که با چندین سال سابقه درخشان، یکی از بهترین تولید کننده های بتن اکسپوزدر ایران بوده و اجرای پروژه های بسیاری اعم از شهرک توریستی نمک آبرود را کارنامه درخشان خود دارد. محصول مهم دیگر این کمپانی، سنگ‌های رودخانه‌ای بسیار با کیفیت هستند که از معادن سنگ ممتاز کشور تهیه و عمل آوری می شوند. نمونه ای کوچک از سنگ‌های تولیدی افشار کمپانی را می توانید در پروژه ایران مال مشاهده بفرمایید.

اتاق آفتاب برای سولاریوم و سان روم

مبلمان اتاق آفتاب

بهترین پیشنهاد برای مبلمان دنج اتاق آفتابگیر، یک کاناپه روکش دار بزرگ است که چندین صندلی در کنار آن قرار گرفته باشند و فضایی مناسب برای گفت و گوی صمیمی فراهم کند. برای تزئین از بالش‌های پرتغالی، گیاهان گلدانی و میز قهوه‌خوری مملو از کتاب استفاده کنید تا فضای خود را جذاب‌تر کنید.

در ادامه، هر آنچه را که باید برای راه اندازی باغ خود بدانید به شما آموزش خواهیم داد.

از چه گیاهانی در سان روم استفاده کنیم؟

ابتدا باید بدانید به چه نوع گیاهانی نیاز دارید. نکته مهم در مورد یک باغ سرپوشیده این است که گیاهانی که ممکن است در آب و هوای منطقه شما خوب رشد نکنند، در این محیط می توانند رشد کنند، زیرا در برابر شرایط نامساعد آب و هوا محافظت می شوند.

باغ‌های آفتاب‌گیر نسبت به باغ‌های فضای باز به نگهداری بسیار کمتری نیاز دارند و گیاهان حتی در زمستان می‌توانند به رشد خود ادامه دهند. با این حال، برخی از گیاهان نسبت به سایرین به مراقبت بیشتری نیاز دارند. قبل از اینکه تصمیم بگیرید چه گیاهانی را به اتاق آفتاب خود بیاورید، تحقیق کنید. بیشتر گیاهان معمولاً در اتاق های آفتاب شکوفا می شوند. گیاهان تمام فصل مانند نعناع و رزماری نیز برای باغ های آفتابگیر توصیه می شوند.

ظروف مناسب (گلدان و…) برای گیاهان خود تهیه کنید

ظرفی که برای نگهداری گیاهان خود استفاده می کنید می تواند در راستای بقای آن ها نقشی کاملاً حیاتی داشته باشد. بدون سوراخ های زهکشی در کف گلدان، گیاهان هوای مورد نیاز خود را دریافت نمی کنند و ممکن است مستعد پوسیدگی ریشه شوند.

مهم است گلدان هایی برای ظروف خود پیدا کنید که دارای سوراخ های زهکشی باشند تا آب به طور طبیعی از ریشه ها عبور کند و هوای تازه به گیاه برسد. اگر سبزی می کارید، ظرفی به شکل سینی ترجیح داده می شود. حتی می توانید ظروف خودآبیاری را با یک ذخیره آب داخلی تهیه کنید.

سان روم یا اتاق آفتاب برای سولاریوم س.ک.سی

مراقب آفات باشید

حتما توجه کنید، به این دلیل که باغ شما بیرون نیست به این معنی نیست که آفات نمی توانند به داخل آن نفوذ کنند. با یک باغ سرپوشیده، می‌توانید محیط را کنترل کنید و از گیاهان خود بیشتر از زمانیکه در فضاهای بیرونی کاشته می شوند، محافظت کنید. اما آفات کوچک و مضر مانند شته‌ها و کنه‌های عنکبوتی همچنان می‌توانند راه خود را در اتاق پیدا کنند.

برای پیشگیری از این اتفاقات ناگوار، گیاهان خود را از نزدیک تماشا کنید. برگ ها را بررسی کنید و ببینید که آیا سوراخ های کوچکی وجود دارد؟ آیا سفیدک پرزکی یا پودری وجود دارد؟ آیا گیاه شروع به پژمرده شدن می کند؟

فهرست آفات باغچه داخلی و بیماری های رایجی را که می توانند گیاهان باغچه داخلی را تحت تاثیر قرار دهند، بررسی کنید. هنگام مراقبت از گیاهان خود همیشه لباس تمیز داشته باشید و اگر حیوانات خانگی دارید سعی کنید آنها را از باغ آفتابگیر دور نگه دارید.

آبیاری گیاهان اتاق افتاب

برای آبیاری صحیح گیاهان، چند قاشق چای خوری از کود گیاهی که مخصوص رشد سبزیجات است را با نیم گالن آب مخلوط کنید. محلول آب را با دقت در اطراف گیاه جدید بریزید. اکثر گیاهان دوست ندارند؛ آبی مستقیماً روی ساقه آنها ریخته شود، بنابراین از انجام این کار خودداری کنید.

برخی از گیاهان دوست دارند شاخ و برگ‌هایشان به صورت مرتب و روزانه با پاشیدن آب شیرین، نمناک شود. به همین منظور می توانید از  بطری های دارای اسپری آب پاش برای حفظ طراوت گیاهان استفاده نمایید.

دستورالعمل های رشد را بررسی کنید

به عنوان مثال، ریحان نمونه ای از گیاهی است که دوست ندارد برگ هایش خیس شود. هنگام کاشت گیاهان خود، حتماً دستورالعمل های رشد را برای هر نوع گیاهی که قصد دارید پرورش دهید، بررسی کنید. مهم است که روزانه مقدار مناسبی از نور خورشید و آب دریافت کنند.