تهراندشت (کردان جنوبی)، کردان، سرخاب، شهرک سهیلیه و …. از مناطق خوش آب و هوا در غرب تهران و شهر کرج می باشند. در چند سال گذشته اغلب تهرانی ها این منطقه را برای تفریح و سرمایه گذاری انتخاب کردند.

معرفی منطقه تهراندشت یا کردان جنوبی

تهراندشت یا کردان جنوبی، در شهرستان ساوجبلاغ استان البرز واقع شده، که به سرزمین چشمه های آب سرد معروف است. به علت وجود منابع آب فراوان، به یکی از سرسبز ترین و خوش آب و هوا ترین مناطق اطراف تهران تبدیل شده است. نام ساوجبلاغ در ابتدا ساوخ بولاخ به معنی چشمه آب سرد بوده، که با گذر زمان به ساوجبلاغ تغییر یافته است.

شاید همه ساوجبلاغ را با کردان بشناسند، اما کردان تنها منطقه گردشگری در ساوجبلاغ نیست، بلکه مناطق دیگری نیز هستند که از نظر طبیعت و امکانات تفریحی، چیزی کم از کردان ندارند. یکی از این مناطق جذاب، منطقه سرسبز و خوش آب و هوای تهراندشت است.

تهراندشت یا همان کردان جنوبی کجا واقع شده است؟

معرفی روستاهای منطقه ساوجبلاغ

منطقه تهراندشت در بخش مرکزی شهرستان ساوجبلاغ قرار دارد و شامل 17 روستا است که هر یک از این روستا ها، دنیای جدیدی برای گردشگری و تفریح، پیش روی مسافران تهراندشت قرار می دهند. اسامی تعدادی از این روستا ها از این قرار است:

سرخاب، عباس آباد کوچک، عباس آباد بزرگ، قاسم آباد آقا، سعید آباد، نمکلان، اسماعیل آباد، آران، رضا آباد، احمد آباد، حاجی آباد، قره قباد، قنبر آباد، حسین آباد، زکی آباد و …

منطقه تهراندشت به کردان جنوبی معروف است، این اتفاق دو دلیل عمده دارد، اول این که، از نظر موقعیت جغرافیایی، تهراندشت دقیقا در نقطه جنوبی کردان واقع شده و دوم این که، چون منطقه کردان، برای عموم شناخته شده تر است، برای شناخت راحت تر مردم، از این لفظ  برای معرفی تهراندشت استفاده می شود.

همه چیز درباره کردان و ویلاهای آن برای اجاره و خرید

فاصله تهراندشت تا تهران

فاصله تهران تا تهراندشت حدودا 60 کیلومتر بوده و همین نزدیکی به کلان شهر های تهران و کرج، باعث شده تا جمعیت زیادی برای گذراندن اوقات فراغت و تفریح، جذب این منطقه شوند.

برای دسترسی به تهراندشت از شهر های تهران و کرج، باید وارد آزاد راه تهران – قزوین شده و از پل کردان به سمت خیابان علیخان سلطانی حرکت کرده و وارد جاده قدیم کرج – هشتگرد شوید. در کیلومتر 64 این جاده، منطقه تهراندشت واقع شده است.

صنایع و کارخانه های منطقه

وجود کارخانه های مهمی چون تهراندشت بتن و شرکت اشتاد ایران، افشارکمپانی تولید کننده سنگ‌های رودخانه ای، واش بتن و بتن اکسپوز، پبل استون دیگر تولید کننده کفپوش بتنی و سنگ رودخانه ای و  همچنین شرکت های پرورش دام و طیور متعدد، معادن شن و ماسه، باغ های فراوان میوه و زمین های کشاورزی و همچنین سردخانه های میوه، باعث شده تا تهراندشت از نظر اقتصادی و اشتغال زایی، اهمیت بالایی برای شهرستان ساوجبلاغ داشته باشد.

باغ ویلا در تهراندشت و کردان

کشاورزی، آب و هوا در تهراندشت

با توجه به اینکه بخشی از رودخانه کردان، از روستا های تهراندشت عبور می کند و همچنین تهراندشت در دشت های جنوبی رشته کوه البرز واقع شده و چشمه های زیادی از کوه ها به سمت این منطقه سرازیر می شوند، خاک این منطقه به شدت حاصل خیز بوده و با حفر چاه های عموما کم عمق، می توانید به  راحتی به منابع آب زیر زمینی دست پیدا کنید.

تهراندشت را می توان یک منطقه چهار فصل نامید، چرا که در هر فصل، جاذبه های شگرف و متفاوتی در این منطقه قابل رویت هستند. در فصل بهار شکوفه های رنگارنگ و زیبای درختان، جلوه ای از بهشت را به نمایش می گذارد. در تابستان با آب و هوای خنک و میوه های آبدار و خوشمزه از مسافران پذیرایی می کند. در پاییز برگ درختان هزار رنگ  می شوند و در زمستان نیز آب و هوایی معتدلی دارد و مقصد مناسبی برای علاقمندان به گشت و گذار های زمستان است.

محصولات کشاورزی و باغی در تهراندشت

وجود خاک حاصل خیز و آب فراوان، باعث ایجاد باغ های میوه و زمین های کاشت سبزی و صیفی جات شده است. محصول باغات این منطقه عمدتا انواع هلو، انواع شلیل، گلابی، زردآلو، آلبالو، توت، شاتوت و … هستند که به دلیل کیفیت اعلا، این میوه ها به کشور های خارجی صادر می شوند. علاوه بر این، صیفی جاتی مانند نخود فرنگی، لوبیا سبز، انواع کاهو و کلم و … که دراین منطقه کشت می شوند نیز، جنبه صادراتی دارند.

با توجه به موارد ذکر شده، باید دریافت که تهراندشت از طبیعتی بکر و سرسبز سود می برد که این طبیعت را مدیون درختان مثمر و غیر مثمر قدیمی و پرباری است که از گذشته های دور برای مردم این منطقه به میراث، باقی مانده است.

حضور این درختان سر به فلک کشیده، زیبایی خارق العاده ای به جاده های تهراندشت داده که چیزی کمتر از جاده های بخش شمالی کشور ندارند، به همین دلیل مردم شهر های اطراف، با سفر به تهراندشت می توانند تجربه ای مشابه مسافرت های شمال، ولی در مسیر کوتاه تر و کم ترافیک تر داشته باشند.

ویلا و خانه پیش‌ساخته در باغ ویلاها

بررسی روستاهای شاخص تهراندشت

در ابتدای مقاله گفتیم منطقه تهراندشت مشتمل بر 17 روستا است. در ادامه مقاله به بررسی اجمال چند روستای شاخص و مشهور این منطقه می پردازیم.

روستای سعید آباد:

روستای سعید آباد از نظر وسعت و جمعیت، وسیع ترین و پرجمعیت ترین روستا در منطقه تهراندشت بوده و به عنوان مرکز دهستان نیز انتخاب شده است. به تناسب میزان جمعیت، امکانات رفاهی بیشتری نسبت به سایر روستا ها در سعید آباد یافت می شود.

از جمله این امکانات می توان به بانک کشاورزی، پست بانک، خانه بهداشت، دفتر پیشخوان دولت، دفتر ثبت اسناد، انواع فروشگاه های مواد غذایی، ابزار فروشی، میوه فروشی و … اشاره کرد.

اکثر مردم سعید آباد، ترک زبان هستند و به زبان فارسی نیز تسلط دارند.

روستای سرخاب:

روستای سرخاب تهراندشت را نگین سرسبز ساوجبلاغ می خوانند. نام اصلی این روستای ییلاقی، در ابتدا سرخ آباد بوده که با گذر زمان و با توجه به بالا بودن سطح آب های زیر زمینی در این روستا، به سرخاب تغییر یافته است. دو رودخانه سرخاب و عباس آباد که از رودخانه کردان منشعب می شوند نیز از این روستا عبور می کنند.

زبان مردم سرخاب مانند اکثر روستا های تهراندشت، ترکی است و علاوه بر آن، مردم به زبان فارسی نیز تسلط کافی دارند. شایان ذکر است که سرخاب مهاجرین زیادی از استان های زنجان، آذربایجان، یزد و خراسان را به خود جذب کرده است.

مجموعه تپه های باستانی که در سرخاب قرار دارند و در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند، بیان گر این موضوع هستند که پیشینه سرخاب به زمان تیموریان باز می گردد.

در گذشته از این تپه ها برای اطلاع رسانی با دود و چاپار استفاده می شده است. همچنین در ایام قدیم، مردم اشیا قیمتی خود را برای در امان ماندن از حملات و جنگ ها، در این تپه ها دفن می کردند که امروزه با کشف این اشیاء عتیقه، به گذشته با ارزش این روستا پی برده اند. برای بازدید از این تپه های باستانی کافیست تنها یک کیلومتر از طریق خیابان شهید مهین خیل، به سمت شرق روستای سرخاب بروید.

روستای تفریحی و گردشگری طالقان کجاست؟

علاوه بر تپه های باستانی، دو امامزاده به نام امامزاده جواد (ع) نیز در اطراف سرخاب و در روستاهای قاسم آباد آقا و عباس آباد کوچک قرار دارد. ساختمان امامزاده ها نیز بسیار دیدنی و به جا مانده از سال های بسیار دور هستند.

یکی از جاذبه های تفریحی، اقامتی در روستای سرخاب، شهرک خصوصی کارینا است. شهرک کارینا به گونه ای طراحی شده که یک فضای پوشیده از درختان و گیاهان در وسط شهرک قرار دارد و ویلا ها دور این فضا ساخته شده اند. وقتی از در شهرک وارد می شوید، با زدن یک دور کامل اطراف این محوطه باغ مانند، مجددا به در ورودی می رسید.

امکانات رفاهی موجود در این شهرک مثل آب، برق، گاز، نگهبانی شبانه روزی، ارائه سند تک برگ و یا سند اصلاحات ارضی برای هر قطعه، درختان قدیمی مثمر و غیر مثمر و قابلیت فروش سریع ملک، باعث شده تا مردم کلان شهر های تهران و کرج برای خرید باغ و ویلا به این شهرک زیبا مراجعه کنند.

قابل ذکر است که ویلا های ساخته شده در این شهرک، که عمدتا لاکچری هستند، به روش اروپایی ساخته شده و دیوار باغ هر ملک بسیار کوتاه است و بعضا از پوشش های گیاهی مثل بوته، به جای کشیدن دیوار های بلند استفاده شده، که همین امر سبب شده تا در عین محدود بودن محیط شهرک، کوچک بودن فضا احساس نشود.

خیابان تهران ویلا در سرخاب نیز یکی دیگر از مناطقی است که با استقبال شدید مردم تهران و کرج برای خرید باغ و ساخت ویلا مواجه شده است. ساخت ویلا های لاکچری و محوطه سازی زیبای باغ های این خیابان، مناظر چشم نوازی را پدید آورده است. وجود درختان کهنسال غیر مثمر نیز بر زیبایی این خیابان افزوده است.

باغ ویلا املاک در تهراندشت

روستای نمکلان:

روستای بعدی که برای معرفی انتخاب شده است، روستای زیبای نمکلان می باشد. همانطور که از نام این روستا برمی آید (نم + کلان) سطح آب های زیر زمینی در این روستا نیز بسیار بالا بوده و با حفر چاه های بسیار کم عمق می توان به منابع آب زیر زمینی دست یافت. به علاوه همین امر سبب شده تا خاک نمکلان به شدت حاصل خیز شود. با گشتی کوتاه در این روستا می توانید باغ های میوه سرسبز و پر بار و زمین های کشاورزی با محصولات مرغوب بسیاری را مشاهده کنید.

گذشته از طبیعت زیبای این روستا، به دلیل کم جمعیت بودن مردم بومی، آرامش و سکوت خاصی در روستا حکم فرماست که برای زدودن خستگی از تن، شرایط بسیار مناسبی را فراهم کرده است.

یکی از بهترین مناطق برای خرید باغ و ساخت ویلا در روستای نمکلان، خیابان های چناران غربی و چناران شرقی است که نام این دو خیابان به وضوح گویای حضور درختان چنار سر به فلک کشیده در این دو خیابان است. پیشنهاد می کنیم قبل از خرید ملک، حتما سری به این دو خیابان بزنید. استفاده از سنگ رودخانه مشکی و سفید در ویلاهای این خیابان به طور عجیبی جلب نظر میکند.

روستای آران:

روستای زیبای دیگری که در منطقه تهراندشت قرار دارد و قرار است در ادامه به معرفی آن بپردازیم، روستای آران است. سر سبزی و وجود درختان میوه نیز مانند سایر روستا ها، از ویژگی های شاخص این روستا نیز هست. اما نکته ای که باعث تمایز طبیعت این روستا نسبت به سایر همتایان خود می گردد، وجود درخت چنار صد ساله در این روستا است که داخل آن خالی شده و در گذشته به عنوان محل نگهداری چارپایان به ویژه گوسفند، مورد استفاده قرار می گرفته و گنجایش حدودا سی گوسفند را دارد.

💃کردان کرج کجاست؟خرید+اجاره ویلا

رودخانه کردان نیز از این روستا عبور کرده است، اما به دلیل تغییر ارتفاع زمین در این روستا، شاهد ایجاد آبشاری زیبا به ارتفاع 15 متر هستیم که یکی از مناظر دل انگیز و جذاب برای گذراندن اوقات فراغت تابستانی در این روستا است. قابل ذکر است که این آبشار دائمی بوده و در تمام فصول سال، پذیرای گردشگران این منطقه می باشد.

برای جمع بندی مطالبی که تا این جا ذکر شده، لازم است برخی از ویژگی های برجسته تهراندشت و روستا های آن را بررسی کنیم. این ویژگی های مهم عبارتند از :

  • سرسبز بودن منطقه
  • داشتن چشم انداز های رویایی
  • آب و هوای مطلوب و سالم بدون دود
  • چهار فصل بودن
  • مناطق تاریخی و مذهبی
  • رودخانه های زیبا
  • درختان میوه
  • بالا بودن سطح آب های زیر زمینی در بیشتر مناطق.

بهترین منطقه برای خرید و فروش باغ و ویلا در تهراندشت

انتخاب بهترین منطقه و خرید ملک، باغ و ویلا، امری کاملا سلیقه ای بوده و با توجه به نیاز و بودجه مالی هر یک از خریداران، می توان منطقه و روستایی متفاوت از دیگری را به عنوان بهترین منطقه تعریف کرد.

برای خرید، بهتر است ابتدا این سوال را بپرسید که به دنبال چه نوع ملکی هستید، آیا دسترسی سریع تر به امکانات برای شما مهم است یا ترجیح می دهید مکانی ساکت و به دور از هیاهو را انتخاب کنید. همچنین می خواهید چه قدر هزینه کنید.

ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که منطقه تهراندشت، برای هر نوع نیاز، سلیقه و بودجه مالی، گزینه های هیجان انگیزی را پیشنهاد می دهد.

اگر به دنبال سرمایه گذاری مطمئن و پر سود هستید، منطقه تهراندشت گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. چرا که با توجه به رشد قیمت ملک در کلان شهر های تهران و کرج، املاک این منطقه نیز رشد داشته اند.

اما اگر باز هم به دنبال رشد بیشتر سرمایه خود هستید، پیشنهاد می کنیم از زمین هایی که تازه قواره بندی شده اند و هنوز در زمین های مجاورشان ویلا های زیادی ساخته نشده است را انتخاب کنید.

این زمین ها ارزان تر هستند و طی یک یا دو سال آینده که ساخت و ساز در اطراف آن ها بیشتر می شود، رشد قیمت بیشتری را تجربه خواهند کرد. اما زمین هایی که در محل های آباد تر هستند، هم قیمت بیشتری دارند و هم بیشترین مقدار رشد خود را از سر گذرانده اند.

خرید زمین و باغ همیشه با سود آفرینی همراه است، تنها ممکن است میزان سود به دست آمده از معاملات زمین و باغ ویلا، با توجه به موقعیت ملک و امکانات موجود، متفاوت باشد.

قیمت خرید ویلا و باغ در روستا های بزرگ تر و با امکانات بیشتر که دارای مسیر دسترسی نزدیک تری هم هستند، مثل سرخاب و سعید آباد، طبیعتا بیشتر خواهد بود. در رده های بعدی از نظر قیمتی، روستا های نمکلان، اسماعیل آباد، عباس آباد، قاسم آباد و آران قرار دارند.

املاک روستا های کمتر توسعه یافته که بیشتر در حاشیه منطقه تهراندشت و در بخش جنوبی آن قرار دارند، با قیمت نسبتا کمتری به فروش می رسند. پس نتیجه می گیریم حتی با بودجه کم هم می توانید باغ و ویلای ارزان در تهراندشت بخرید.

در صورتی که بودجه شما برای خرید زمین، ویلا و باغ در تهراندشت کافی نیست، می توانید با اجاره سالیانه، فصلی، ماهانه و یا چند روزه، از امکانات موجود در منطقه استفاده کنید و به برگزاری جشن ها، مراسمات و میهمانی خود بپردازید. همچنین می توانید باغ های میوه را به صورت سالیانه اجاره کنید تا در زمان برداشت محصول، سود خوبی کسب کنید.