کفپوش یکی از مهم ترین المان ها در طراحی داخلی ساختمان است. از آنجاییکه کف ساختمان، مساحت قابل توجهی از خانه را تشکیل می دهد، باید با کفپوش های مناسبی پوشانده شود، همچنین کفپوش مصرفی باید به سلامت پای افراد خانواده آسیبی وارد نکند. علاوه بر این، نوع کفپوش مصرفی می تواند کاربری نقاط مختلف خانه را تعیین کند. انتخاب کفپوش مناسب می تواند زیبایی و راحتی خانه را چندین برابر کرده و به بخش محبوب شما در طراحی داخلی تبدیل شود.

انواع کفپوش‌های ساختمانی و بررسی مزایا و معایب

با توجه به طیف گسترده ای از انواع کفپوش های تولید شده، افراد به راحتی می توانند بر اساس بودجه، سلیقه و شرایط، بهترین گزینه را انتخاب کنند. برای تسهیل انتخاب نوع مناسب کفپوش، در ادامه مقاله به بررسی انواع آنها و مزایا و معایب هریک و همچنین کاربرد‌شان در نقاط مختلف خانه خواهیم پرداخت.

معرفی کفپوش چوبی و بررسی مزایا و معایب

کفپوش‌های چوبی به دلیل زیبایی و ایجاد حس زندگی در طبیعت، یکی از محبوب ترین کفپوش ها هستند که اگر به درستی مراقبت و نگهداری شوند، بسیار مقاوم و دارای طول عمر بالایی هستند. انواع مختلفی از این کفپوش ها با رنگ ها و طرح های متفاوت در بازار موجود است که با توجه به تم رنگ چیدمان و طراحی، می توان گزینه مناسب و دلخواه را انتخاب کرد.

مزایای استفاده از نوع چوبی

کف‌پوش‌های چوبی به کف پوشِ همه کاره مشهورند، یعنی قابلیت اجرا در همه فضا های داخلی ساختمان را دارند. ماندگاری قابل توجهی داشته و در بعضی موارد، در صورت استفاده از چوب های ماندگار و ارزشمند مثل راش و گردو، قابلیت جدا سازی و فروش مجدد را هم دارند.

اگر به طور مرتب سطح کف پوش با روغن های جلا دهنده مثل روغن نارگیل، صیقل داده شود، علاوه بر ایجاد یک لایه محافظ، درخشندگی و زیبایی این کفپوش ها چندین برابر شده و گرمای وصف ناپذیری را به محیط القا خواهد کرد.

اما از طرف دیگر، هزینه خرید و همچنین نصب و نگهداری این کف پوش نسبتا بالا بوده و در صورت قرار گرفتن در معرض رطوبت دائم، تاب خورده و ظاهر زیبایشان را از دست خواهند داد. پس بهتر است که برای فضای داخلی حمام مخصوصا زیر دوش از کف‌پوش چوبی استفاده نشود.

برای مطالعه مقاله همه چیز درباره طراحی روف گاردن 2022 کلیک کنید

علاوه بر این در صورت تابش مستقیم آفتاب روی کف‌پوش های چوبی، به دلیل جذب اشعه فرابنفش، طرح های سطح کفپوش از بین می رود، پس برای جلوگیری از این اتفاق، در طول روز پنجره ها را با پرده یا روی کفپوش ها را با رو فرشی های مناسب بپوشانید تا در دراز مدت کفپوش های سالمی داشته باشید.

بهتر است هنگام تمیز کردن از وسایل نرم مانند جارو های کم تراکم یا دارای بافت نرم و لطیف استفاده کنید. زیرا سطح زبر جاروبرقی، خش های ریزی بر روی سطح کفپوش ایجاد خواهد کرد و در مدت زمان طولانی، زیبایی و صافی سطح کفپوش از بین خواهد رفت.

قلوه سنگ رودخانه ای یا همان سنگ رودخانه Pebble چیست؟

معرفی پارکت و بررسی کامل مزایا و معایب

پارکت دارای روکش چوبی طبیعی هستند که بر روی یک لایه ترموپلاست نصب شده اند. استفاده چوب کمتر در این نوع از کفپوش ها، باعث کاهش استفاده از چوب طبیعی و همچنین حفظ درختان بیشتری می شود. از طرف دیگر، لایه ترموپلاست استفاده شده، مانند محافظ عمل کرده و مانع از سرد شدن کف خانه در فصول سرد سال می شود. نصب پارکت ها نسبت به کف‌پوش های چوبی بسیار آسان تر است و حتی خودتان نیز می توانید آن ها را نصب و اجرا کنید.

پارکت‌ها به دلیل روش ساخت منحصر به فردی که دارند، از نظر ابعادی پایدار تر هستند و احتمال انبساط یا انقباض آن ها با تغییرات دما یا نوسانات رطوبت کمتر است.

بر خلاف کف پوش های تمام چوب، لایه چوبی استفاده شده در پارکت بسیار نازک است و احتیاج به مراقبت بیشتری دارد تا دوام آن افزایش یابد.

لمینیت چیست؟ مزایا و معایب استفاده از لمینیت

کفپوش لمینت از لایه‌هایی از تخته فیبر با چگالی بالا ساخته شده است که روی سطح آن یک پوشش سخت و مقاوم در برابر سایش، لمینیت شده است.

 

مزایای استفاده از لمینیت

از مزایای آن می توان به قیمت مناسب، خاصیت ضد خش و سهولت نصب آن اشاره کرد. لمینیت یک انتخاب عالی برای تمامی قسمت های خانه که در معرض رطوبت شدید نیستند، می باشد. بنابراین توصیه می شود از استفاده در حمام خودداری کنید. به طور کلی نگه داری از این کفپوش ها راحت بوده و دوام بالایی نیز دارند.

معایب استفاده از لمینیت

از معایب این کفپوش می توان به احساس سردی و سختی در کف پا هنگام تردد روی کفپوش اشاره کرد. در صورتیکه این کف پوش ها به صورت اصولی و استاندارد نصب نشوند، هنگام تردد ایجاد صدا خواهند کرد.

کفپوش سنگ طبیعی

کف‌پوش های تهیه شده از سنگ طبیعی، کاملا شیک و کاربردی بوده و بیشترین طول عمر در میان کف‌پوش ها هم به آن ها تعلق می گیرد. نوعی از کف‌پوش های تهیه شده از سنگ آهکی نیز در بازار موجود است که از نظر ظاهری تفاوتی با کفپوش های سنگی ندارند اما طول عمر بسیار کمی دارند و باید هنگام خرید به این مورد بسیار مهم توجه کنید.

کفپوش‌های سنگی بر خلاف کف پوش های چوبی نیازی به نگهداری های خاص ندارند و حتی برای تمیز کردنشان از هر وسیله ای می توان استفاده کرد. اما پیشنهاد می شود برای حفظ جلای سنگ از نرم ترین وسایل برای تمیز کردنشان استفاده شود. علاوه بر این کف‌پوش های سنگی هرگز موریانه نمی زنند و گرد و غبار تولید نمی کنند. از این رو برای افرادی که آلرژی دارند هیچ خطری ندارد.

گابیون یا همان تور سنگ چیست و چه کاربردی دارد

کف‌پوش سنگی در همه فضا های خانه حتی حمام نیز قابل استفاده است، زیرا رطوبت و آب هیچگونه تاثیری بر ساختار و کیفیت آن نخواهند گذاشت. سهولت در تمیز کردن کفپوش های سنگی به رعایت بیشتر بهداشت محیط هم کمک به سزایی می کند.

این کف‌پوش ها تقریبا هیگونه معایبی ندارند به شرط اینکه هنگام اجرا، بدون ایجاد ترک و شکستگی نصب شوند. برای جلوگیری از سر خوردن و آسیب دیدن کودکان هم بهتر است روی این کف پوش‌ها فرش پهن شود.

برای مطالعه مقاله بتن اکسپوز یا بتن نما چیست؟ و استفاده آن برای کفپوش کلیک کنید

بتن اکسپوز کف 60 در 60 برای استفاده در کفپوش 2022

سرامیک

یکی از بادوام ترین، مدرن ترین و شیک ترین کفپوش ها بدون شک سرامیک است که کاملا مناسب استفاده در آشپزخانه، حمام و تمامی قسمت های خانه است.

در مقایسه با سنگ، تنوع سرامیک بسیار بیشتر است زیرا به صورت مصنوعی ساخته شده و در رنگ، طرح، اندازه و سبک های مختلفی قابل طراحی و ساخت می باشد. به دلیل صاف و صیقلی بودن سطح سرامیک، تمیز کردن آن بسیار راحت است و مقاومت بسیار بالایی در برابر آب و رطوبت و خراش دارد.

به دلیل تنوع بسیار بالا و تولید محصولات به روز، نوسان قیمت در حوزه سرامیک زیاد است و اجناسی که طرح های مدرن تر و به روز تری دارند، با قیمت بیشتری عرضه می شوند. از این رو پیشنهاد می شود که طرح مورد نظر خود را از میان طرح های قدیمی تر انتخاب کنید تا هزینه کمتری پرداخت نمایید.

سرامیک ها به دلیل ساختار ویژه ای که دارند، معمولا سرد و خنک هستند. این خنکی برای فصول گرم سال بسیار دلپذیر است اما در فصول سرد بهتر است از فرش برای پوشاندن سطح سرامیک و حفظ گرمای خانه استفاده شود.

کفپوش رزینی یا بتنی:

انواع مختلفی از این کفپوش موجود است که قابلیت استفاده از آشپزخانه تا گاراژ را دارد. رزین استفاده شده در ساخت کفپوش، باعث ایجاد طرح ها و رنگ های مختلفی در آن می شود و سطحی صاف و بدون درز، جاذب صدا، ضد حساسیت و ضد آب ایجاد می کند که بسیار مقاوم بوده و به راحتی تمیز می شوند. کفپوش های بتنی جزو المان های طراحی مدرن محسوب می شوند و حتی قابلیت استفاده برای نصب روی دیوار را هم دارند.

کف پوش هایی که از بتن ساخته می شوند به تنهایی استحکام و زیبایی کافی را ندارند و برای بهبود کیفیت و کارایی باید از رزین هم استفاده کرد. در بعضی موارد، میزان رزین مصرفی کمتر از حد استاندارد بوده و باعث کاهش طول عمر کفپوش می شود. از این رو بهتر است از تولید کنندگان معتبر کف‌پوش مورد نیاز خود را تهیه نمایید.

افشار کمپانی مفتخر به تولید کفپوش های بتنی با 10 سال ضمانت، یکی از قدیمی ترین تولید کنندگان این حوزه بوده که همواره با ارائه محصولات با کیفیت در کنار شما است.

در صورت ایجاد خراش های سطحی روی کفپوش های بتنی یا رزینی، به راحتی و با استفاده از درزگیر می توانید مجددا سطح را به حالت اولیه خود باز گردانید.

قیمت هر تن سنگ رودخانه رنگی، مشکی، سفید

کفپوش لاستیکی

کف پوش های لاستیکی دارای خاصیت ارتجاعی هستند و به همین علت گزینه مناسبی برای فضا های بازی کودکان است، با این حال قابلیت استفاده در سایر بخش ها را نیز دارد.

کف‌پوش های لاستیکی اغلب به صورت مصنوعی ساخته می شوند و طول عمر بسیار بالایی دارند. نصب آن ها بسیار راحت است و بهتر است هر شش ماه یکبار صیقل داده شوند تا زیبایی شان از بین نرود.

کف‌پوش لاستیکی به دلیل ارزان قیمت بودن و داشتن طرح های زیبا، طرفداران زیادی دارند. مهم ترین عیب آن ها احتمال لکه دار شدن بر اثر ریزش روغن و یا چرب شدن است. به همین علت بهتر است در آشپزخانه استفاده نشود.