طالقان کجاست؟ چند سالی است که نام‌هایی مانند کردان، تهراندشت، نمکلان، سعید آباد و …. در اطراف کرج برای خرید ویلا و تفریح بر سر زبان ها افتاده است. اما طالقان را می توان یکی از قدیمی ترین و خوش آب و هوا ترین مناطق ییلاقی برای ساکنان، تهران، البرز، قزوین و گردشگران دانست. در ادامه به معرفی کامل منطقه طالقان می پردازیم.

طالقان کجاست؟

شهر زیبای طالقان واقع در شهرستانی به همین نام و از توابع استان البرز، یکی از زیبا ترین و خوش آب و هوا ترین مناطق تفریحی و توریستی در اطراف تهران است که برای وصف جاذبه های مختلف این شهرستان، باید چندین جلد کتاب نوشت، اما سعی داریم در این مقاله به صورت مختصر به مهم ترین آثار و جاذبه های طالقان بپرازیم.

موقعیت جغرافیایی طالقان

شهرستان طالقان در میان دامنه جنوبی رشته کوه البرز واقع شده و این موقعیت جغرافیایی ویژه، طالقان را به یک منطقه ییلاقی با آب و هوای سرد و کوهستانی تبدیل کرده است. به همین علت تمرکز جمعیت در طالقان در فصول مختلف سال، متغیر بوده و جمعیت در فصل های سرد سال حدودا 5 هزار نفر است ولی در تابستان تقریبا به 12 هزار نفر می رسد.

دلایل نام گذاری طالقان

نام طالقان در ابتدا تالکان یا تلکان بوده است. تالکان برگرفته از نام سنگی سفید و براق به نام تلک است که نقل شده، این سنگ ابتدا در طالقان کشف شده و به همین علت محل کشف سنگ را تالکان نامیدند.

یکی دیگر از ریشه های نام گذاری طالقان به نام تلکان به این علت بوده که طالقان بر روی بلندی ها قرار گرفته است و در زبان های گیلانی و مازندرانی به منطقه ای که بر بلندی واقع شده باشد، تل می گویند. به همین دلیل طالقان را تلکان، یعنی محلی واقع در بلندی می نامیدند.

نام دیگری که در گذشته بر طالقان اطلاق می شده، تالگان بوده که برگرفته از دو واژه تال و گان است. تال نام طایفه ای است که در ایام قدیم در کرانه کاسپین (دریای خزر امروزی) و کوهستان های اطرافش (از جمله محل طالقان امروزی) ساکن بوده اند و گان نیز به معنای جا و سرزمین است.

تقسیمات کشوری طالقان

شهرستان طالقان متشکل از 86 روستا می باشد که شهرک (مرکز فعلی طالقان)، گلینک، کولج (مرکز قبلی طالقان) و پردسر جزو محله های اصلی هستند. بر اساس تقسیمات کشوری، روستا های طالقان در سه بخش مرکزی، بالا و پایین طالقان و همچنین چهار دهستان شامل جوستان، کنار رود، بالا طالقان و میان طالقان قرار می گیرند.

زبان مردم طالقان

مردم این روستا به دو زبان طبری (مازندرانی) و یا تاتی صحبت می کنند. گویش طبری طالقانی مربوط به روستاهایی است که بین جوستان و کوه های کندوان قرار دارند. سایر روستا هایی که در غرب جوستان قرار دارند نیز به زبان تاتی طالقانی صحبت می کنند.

اهمیت ویلا و خانه پیش ساخته در سال 2022

فاصله طالقان تا تهران

شهرستان طالقان با وسعتی بالغ بر 1325 کیلومتر مربع، در 133 کیلومتری غرب تهران و 90 کیلومتری غرب کرج واقع شده، ممکن است مسافت کمی طولانی به نظر برسد، اما پیشنهاد می کنیم طالقان را به عنوان مقصدی برای مسافرت های کوتاه و چند روزه خود انتخاب کنید.

مسیر دسترسی

برای رفتن به طالقان از تهران و از مسیر اتوبان تهران – قزوین، بعد از آبیک، از خروجی طالقان خارج شوید، بعد از عبور از زیاران و با طی کردن جاده ای زیبا و سرسبز، به این منطقه خواهید رسید.

جاذبه های گردشگری طالقان

طالقان شهرستانی غنی از آثار باستانی و مذهبی، طبیعی و گردشگری است و پاسخگوی سلیقه های مختلف گردشگران می باشد. در ادامه مقاله به معرفی جاذبه های برجسته طالقان می پردازیم.

جاذبه های طبیعی

اولین و مهم ترین جاذبه طبیعی در طالقان که شاهرگ حیاتی این منطقه نیز محسوب می شود، رودخانه شاهرود است که از کوهپایه های شرقی طالقان سرچشمه گرفته و با طول 105 کیلومتر، به رود های سپید رود و قزل اوزن پیوسته و به دریای خزر می ریزد.

این رودخانه در تمامی فصول پر آب بوده و در فصل تابستان باعث ایجاد آب و هوایی خنک و دلپذیر می شود و مردم با اطراق در کناره های رودخانه، از این نعمت الهی بهره می برند. همچنین شاهرود مملو از انواع ماهی ها است و در فصول مجاز صید، پذیرای علاقمندان به ماهگیری است.

سد طالقان

سد طالقان که بر روی شاهرود ساخته شده، علاوه بر تامین آب مورد نیاز کلان شهر های اطراف، باعث ایجاد دریاچه ای مصنوعی در پشت سد شده که به یکی از زیبا ترین جاذبه های گردشگری طالقان تبدیل شده است. پیشنهاد می کنیم اگر به دنبال لوکیشنی برای عکاسی هستید، طلوع و غروب های سد طالقان را از دست ندهید.

همانطور که در ابتدای مقاله در مورد موقعیت جغرافیایی منطقه گفتیم، این شهرستان در رشته کوه البرز واقع شده و کوه های شاه البرز و علم کوه را خود جای داده است.

دامنه جنوبی کوه شاه البرز با ارتفاع 4200 متر در طالقان و دامنه شمالی آن در الموت واقع شده و دارای سطحی صخره ای و مناسب کوهنوردی است. همچنین یخچال های طبیعی که در نزدیکی این کوه قرار دارند، به جذابیت کوهنوردی در این کوه افزوده اند. مسیر دسترسی برای کوهنوردی در شاه البرز  از روستای پراچان می باشد.

قله علم کوه که دامنه شمالی آن در استان مازندران و دامنه جنوبی آن در طالقان قرار دارد، دومین قله مرتفع ایران بوده و دارای سخت ترین و فنی ترین مسیر های سنگ نوردی و دیواره نوردی کشور است. مسیر رودخانه دارای سنگ‌های رودخانه ای و قلوه سنگ رودخانه رنگی فراوان و طبیعی است.

منطقه تفریحی گردشگری سد طالقان در نزدیکی کرج تهران قزوین

آثار ملی

در این شهرستان آثار تاریخی بسیاری وجود دارد که بسیاری از آن ها در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اولین اثر ثبت شده سنگ نوشته گردنه عسلک واقع در روستای گراب است. این سنگ نوشته که به دوران قاجار تعلق دارد، در سه کیلومتری غرب گردنه عسلک و در دامنه ارتفاعات یخچال و میشچال واقع شده است.

سنگ نوشته عسلک با ابعاد 100 در 85 سانتی متر، در زمان ناصر الدین شاه قاجار و با فرمان فردی به نام ایوب میر دفتر، جهت انتقال آب دو چشمه این منطقه، به کرج ساخته شده است.

در فاصله 3300 متری سنگ نوشته نیز نهری با طول 97 متر و عرض 30 متر پیدا شده که گویا متن سنگ نوشته عسلک، دستور به ساخت این نهر بوده است. به گفته افراد قدیمی محل، ادامه ساخت این نهر با مخالفت اهالی مواجه شده و کار انتقال آب نیمه کاره رها شده است.

اثر بعدی واقع در روستای جوستان و تکیه ای به نام همین روستا است. تکیه جوستان یا همان حسینیه جوستان، یکی از آثار به جا مانده از دوران قاجار  بوده که در سال 1264 ساخته شده است.

در کنار این تکیه مقبره مقدس امامزاده هارون، فرزند امام موسی کاظم (ع) و برادر امام رضا (ع) واقع شده که بنای مقبره در دوران صفویه ساخته شده و یکی دیگر از جاذبه های گردشگری طالقان و روستای جوستان می باشد.

آثار باستانی و ملی

مهم ترین اثر باستانی و ملی طالقان که به عنوان هویت مردم طالقان نیز از آن یاد شده، خانه آیت الله محمود طالقانی در روستای گلیرد است. آیت الله محمود طالقانی از افتخارات طالقان، یکی از اعضای جبهه ملی و طرفدار دکتر مصدق بودند که تلاش های زیادی در راستای به ثمر نشستن انقلاب انجام دادند.

این بنا، متعلق به عصر معاصر و دوران قاجار است و زمان ساخت آن به 150 سال پیش باز می گردد و مالک اصلی آن، جد آیت الله طالقانی می باشند. علاوه بر آیت الله طالقانی، دو تن از بزرگان عالم شیعه، به نام های سید مصطفی و سید ابوالحسن نیز در این خانه زندگی کرده اند. همچنین مدتی هم پناهگاه شهید نواب صفوی بوده است.

معماری و سازه ها

معماری بنا بسیار سنتی و کاملا منطبق با محیط روستا بوده و از خشت و گل ساخته شده است. در و پنجره های عمارت، چوبی و منقش به اشکال هندسی و شیشه های رنگی هستند. این ساختمان دارای دو حیاط و دو عمارت تابستانی و زمستانی است و به دلیل واقع شدن در منطقه ای کوهستانی، بخش های مختلف خانه با یکدیگر اختلاف ارتفاع دارند و همین موضوع به زیبایی و جذابیت معماری این خانه افزوده است.

خانه آیت الله طالقانی در حال حاضر توسط میراث فرهنگی مرمت شده و وسایل و کتاب های ایشان نیز جهت بازدید مردم در این خانه قرار داده شده است.

روستاهای منطقه

به دلیل تعدد آثار دیدنی و مناطق تفریحی و گردشگری طالقان، در ادامه مقاله به معرفی روستاهای این منطقه پرداخته و هر روستا را به صورت جداگانه معرفی می کنیم.

روستای آرتون

این روستا که در میان طالقان واقع شده و مردمش به زبان تاتی صحبت می کنند، به علت داشتن طبیعتی بکر و کم نظیر در سر تا سر طالقان، و مردمانی سالم، به عنوان دهکده سلامتی در شهرستان معرفی شده است.

روستای آردکان

آردکان از روستا های واقع در میان طالقان است که به خاطر چشم انداز فوق العاده زیبایش، میان علاقمندان به گردشگری و عکاسی شهرت یافته است. از آنجاییکه این روستا بر روی بلندی های مشرف به سد طالقان قرار دارد، از تمام محله های روستا می توانید سد را دیده و از مناظر زیبا و چشم نواز آن لذت ببرید.

اهمیت ویلا و خانه پیش ساخته در سال 2022

روستای آرموت

روستای آرموت که یکی از روستا های زیبای پایین طالقان است، در میان دشت های وسیعی قرار گرفته که از دیر باز محل کشاورزی و تامین غلات طالقان بوده و دارای دو آسیاب بزرگ و قدیمی زیبا، جهت تبدیل غلات به آرد می باشد و به همین دلایل مردمان بسیاری را برای کار و خرید و فروش غله به سمت خود جذب کرده است. آسیاب از جمله بنا هایی است که شاید نتوان به راحتی در هر مکانی پیدا کرد، اما شما در این روستا می توانید از دو آسیاب بازدید کنید که بسیار فوق العاده است.

با ساخت سد، بخشی از زمین های کشاورزی آرموت به زیر آب رفته و رونق کشاورزی نسبت به قبل از احداث سد با رکود مواجه شده است. اما این تمام ماجرا نیست و ساخته شدن سد خوبی هایی نیز برای این روستا به دنبال داشته، چرا که با زیر آب رفتن زمین ها، مسیر دسترسی به روستا های پایین طالقان نیز از بین رفته و اهالی و گردشگران این روستا ها برای تردد باید از روستای آرموت عبور کنند و به نوعی این روستا دروازه عبور روستا های پایین طالقان شده و همین امر موجب گشته تا توجهات رهگذران بسیاری، به این روستا جلب شود.

روستای حسنجون و سید آباد

این نام متعلق به یک روستا است که از دو محله به همین نام ها تشکیل شده است. در روستای حسنجون و سید آباد، حضور باغ های میوه، زمین های کشاورزی و رودخانه در کنار یکدیگر، طبیعتی منحصر به فرد ایجاد کرده که شاید در کمتر جایی مشابه آن وجود داشته باشد.

روستای حصیران

از میان این روستا که در مناطق مرتفع و در میان کوه ها واقع شده، دو رودخانه چشمه سار و کرکبود کویین عبور می کنند و چشم انداز های زیبایی در سرتاسر روستا در انتظار گردشگران است.

همچنین گلیم و کرباس های تولید شده در این روستا برای کسانی که علاقمند به صنایع دستی روستایی هستند، بسیار شگفت انگیز و جالب خواهد بود.

روستای کلارود

کلارود که در پایین طالقان قرار دارد، به آبشار زیبای کلارود معروف است که از ارتفاعات این روستا سرچشمه می گیرد و ارتفاع آن تقریبا به پانزده متر می رسد.

از آثار قدیمی در روستای کلارود، امامزاده محمود را می توان نام برد که از دوران اوایل اسلام به جا مانده و در حیاطش دو درخت سرو قدیمی با قدمت 200 و 450 سال قرار گرفته که نشان دهنده اهمیت درخت و طبیعت در میان مردمان طالقان به ویژه روستای کلارود است.

محوطه سازی یا طراحی محوطه چیست؟

روستای کلانک

این روستا یکی از روستا های زیبای میان طالقان است و چون روستایی کوچک است که در ارتفاعات قرار گرفته، کلانک، یعنی دهی واقع در بلندی نام گرفته است.

حمام کلانک، اثر تاریخی به جا مانده از اوایل دوران قاجار در این روستاست که از عجایب آن می توان به سنگی بودن بنای حمام اشاره کرد که در بعضی قسمت ها، برای ایجاد کاربری های مختلف، سنگ ها به شکل هنرمندانه ای تراشیده شده اند.

روستای کولج

روستای کولج از توابع میان طالقان است و از دو محله بالا کولج و پایین کولج تشکیل شده که هر محله یک مسجد مجزا دارد. از قدیم مرسوم بوده که در روز های تاسوعا و عاشورای حسینی، دسته عزاداری این دو محله به دیدار یکدیگر بروند. پس اگر علاقمند به مراسم مذهبی سنتی هستید، این روستا را به شما پیشنهاد می کنیم.

قدمت این روستا از روی ظروف سفالی سرخ و نخودی رنگ کشف شده از تپه همجوار با قبرستان روستا، به دوره قاجار باز می گردد. هرچند محققان تخمین زده اند ممکن است این قدمت تا زمان سلجوقیان نیز برسد.

قلعه تاریخی منصور یا منصوریه که در کولج واقع شده، به دلیل اشراف کامل بر شهر طالقان، در زمان اسماعیلیان، یکی از قلعه های نظامی مهم بوده است.

روستای خچیره

نام روستای خچیره، واقع در بالا طالقان، که به معنای نیکو و زیباست، به جا ترین نام انتخاب شده برای این روستای رویایی است.

طبیعت تکرار نشدنی این روستا را می توان در مسیر پیاده روی از روستا به سمت آبشار خچیره و هفت چشمه مشاهده کرد. علاوه بر تجربه لذت پیاده روی در مسیری بهشتی، با رسیدن به آبشار پلکانی این روستا، بیشتر محو زیبایی های خدادادی این مکان خواهید شد.

بقعه متبرکه امام زاده ضیاء الدین (ع) که به جا مانده از قرن هفتم و یا هشتم هجری قمری در این روستا است، بدون شک یکی از دل انگیز ترین بقاع متبرکه در طالقان است.

روستای خسبان

مردم خسبان در میان طالقان، با حفظ خانه های قدیمی روستا، حال و هوای ایام قدیم را به خوبی در دل روستایشان نگه داشته اند. همچنین صنایع دستی مثل چادر شب بافی، جاجیم بافی، کلیک بافی و بافت قالیچه، که از دیرباز در خسبان رواج داشته، همچنان به قوت خود باقی است و نظر هر گردشگر علاقمند به آثار هنری را جلب می کند.

رودخانه خسبان که از ارتفاعات این روستا سرچشمه می گیرد، در طی مسیر خود، آبشاری زیبا و سه طبقه ایجاد کرده و با عبور از میان روستا، مرزی زیبا میان خانه های روستایی و باغ ها و زمین های کشاورزی ساخته است.

چشمه های زلال متعددی در روستای خسبان قرار گرفته اند که مهم ترین آن چشمه خاکرو است که آب آشامیدنی مردم روستا را تامین می کند.

روستای خودکاوند

اگر در تابستان فکر دیدن مناطق برفی به سرتان زد، حتما به روستای خودکاوند واقع در بالا طالقان بروید. بر روی قله های این روستا که زمستان های بسیار سرد و یخبندان های طولانی دارد، به دلیل سرمای بیش از حد، حتی در فصل تابستان نیز برف وجود دارد.

این سرمای بی مثال باعث ایجاد یخچال طبیعی در کوه اسبی سنگ شده است که یکی از زیبایی های طبیعی خودکاوند محسوب می شود.

روستای خیکان

مردم روستای خیکان در بالا طالقان، به زبان طبری صحبت می کنند و روستایشان به دلیل تنوع در پخت نان های محلی شهرت یافته است. از جمله نان های محلی که در این روستا پخته می شوند می توان گورت، کالنک، لواش، پنجیکش، سیب زمینی نان، سونه کوله، جو کلاس و سون کلاس را نام برد.

حمام قدیمی و تاریخی روستای خیکان که از سال 1966 میلادی به جا مانده، دارای معماری منحصر به فردی در میان حمام هاست. این حمام زیر زمین ساخته شده و سقف آن به شکل گنبد هایی از گل به ارتفاع تقریبی یک متر، روی سطح زمین قرار گرفته است.

روستای گلیرد

روستای گلیرد در بخش بالا طالقان، زادگاه آیت الله طالقانی و یکی از روستا‌های پر افتخار شهرستان می باشد. در ابتدای مقاله در مورد مهم ترین جاذبه گردشگری روستا، یعنی منزل آیت الله طالقانی، توضیحاتی دادیم، اما این تنها یکی از نقاط گردشگری روستای گلیرد است.

چشمه گلیرد یکی از با ارزش ترین چشمه های روستاست، چرا که بیشترین سهم در تامین آب آشامیدنی و کشاورزی روستا را دارد و به برکت آب فراوان و پاک این چشمه، طبیعتی بکر و زیبا در اطرافش پدید آمده است.

یکی از چندین حمام تاریخی طالقان،حمام  روستای گلیرد است که دیوار هایش ساخته شده از سنگ و گل و سقفی گلی به شکل گنبد دارد. دیواره های این حمام بسیار عریض بوده و قطر آن ها به 5 متر می رسد که شگفتی معماری بنا را چندین برابر کرده و باعث شده تا از زمان پهلوی تا به امروز، این حمام کاملا سالم باقی بماند.

گردشگرانی که دوست دار صنایع دستی هستند، از این روستا دست خالی بیرون نمی آیند، چرا که تنوع صنایع دستی گلیرد بسیار زیاد بوده و از جمله آن می توان به وسایل چوبی، بخاری سنتی، گلیم و جاجیم بافی، کرباس بافی و بافت جوراب، دستکش، کلاه و شال گردن کاموایی اشاره کرد.

خشکبار، لواشک و گردو هایی که محصول باغات گلیرد هستند، تنها بخشی از سوغاتی های خوشمزه روستای گلیرد می باشند که به علت ارگانیک بودن، دارای طعم و مزه ای بی نظیر هستند.

تهراندشت یا کردان جنوبی کجاست؟

روستای گوران

برای رفتن به گوران که در بخش بالا طالقان واقع شده و مرکز دهستان کنار رود می باشد، باید جاده ای کوهستانی و جذاب را طی کنید تا به این روستای خوش آب و هوا برسید که در دامنه کوه و میان تپه هایی سبز رنگ و مملو از انواع گیاهان قرار گرفته است.

موقعیت کوهستانی روستا و بارش های مکرر در فصول مختلف سال باعث شده تا اکثرا سقف خانه ها به صورت شیروانی ساخته شود. همچنین به علت سردسیر بودن این منطقه، آبشاری از یخ در مسیر گوران به اورازن  و در محله ای به نام دربند گوران مشاهده می شود که کمتر نظیر آن در جایی دیده شده است و به جای آبشار، نام یخشار را به آن داده اند.

روستای آسفاران

آسفاران واقع در پایین طالقان و مرز بین طالقان و الموت است. این روستا در میان کوه هایی صخره ای و بلند قرار گرفته و به همین علت، در گذشته برای رفتن به آسفاران باید از مسیری سخت و صعب العبور می گذشتند.

علت نامگذاری این روستا به زمان حمله و حاکمیت اعراب بر ایران باز می گردد که فردی به نام اسفار پسر شیرویه و از طایفه ورداوند که مخالف حکومت اعراب بر ایران بود، توانست با درگیری های پی در پی، گیلان و طبرستان را از سلطه اعراب خارج سازد، اما در آخر به شکلی ناجوانمردانه توسط یکی از سرداران خود به نام مرداویج که بعد ها سلسله آل زیار را تاسیس کرد، به قتل رسید. به یاد این دلاور ایرانی، این روستا آسفاران نامیده شد.

آسفاران روستایی غنی از صنایع دستی بافتنی شامل قالی، گلیم، کهنه گلیم و جاجیم، ونده (که از موی بز برای بافت تور حمل کاه بر روی چارپا استفاده می کنند)، سوه (سبد چوبی که برای جابجایی انگور با چارپایان مورد استفاده قرار می گیرد) و گیوه است.

این روستا مکان های طبیعی و گردشگری بسیار زیادی دارد که حتی نام بردن آن ها خارج از حوصله خواننده بوده و پیشنهاد می کنیم اگر به دنبال روستایی با طبیعت بکر و به یاد ماندنی هستید، حتما آسفاران را در لیست مقصد های خود قرار دهید.

روستای کرکبود

نام کرکبود در بالا طالقان، از سنگ های آبی تیره متمایل به کبود، که در کوه های اطراف این روستا به فراوانی یافت می شوند، گرفته شده است، هرچند می توان علت دیگر این نام گذاری را کبودی کوهستان های این روستا در فصول سرد سال دانست.

علت دیگری که برای نام روستا ذکر شده، به امامزاده ابراهیم (ع) و زید (ع) که مقبره متبرک آن ها در این روستا واقع شده باز می گردد. اهالی داستانی را نقل می کنند که نام اسب های این دو امامزاده، کهر و کبود بوده و با گذر زمان، نام روستا از کهر کبود به کرکبود تغییر یافته است.

کرکبود با داشتن سه چشمه پرآب به نام های کرکبود، اشکس و جوهر، یکی از پرآب ترین روستا ها شناخته می شود. آبشار صخره ای کرکبود، ارتفاعی تقریبا 50 متری دارد و  صدای برخورد آب با صخره ها، آنقدر بلند است که در نزدیکی آبشار صدایی جز صدای آب نمی شنوید. همچنین در قسمت انتهایی آبشار، دیواره ای آبی ساخته شده که به راحتی می توان به پشت آن رفت و از خنکی هوا و نم آبی که به صورت برخورد می کند، لذت برد.

حمام کرکبود یکی از بنا های تاریخی طالقان است که دارای 4 طاق مجزاست که دو طاق محل نشستن، یکی محل گرمابه و دیگری ورودی حمام بوده است.

روستای میناوند

در میان همه روستا های این منطقه که زبانشان تاتی و یا طبری است، دو روستا ترک زبان هستند. روستای میناوند یکی از آن دو است. همچنین رسومی دارند که باعث شده تا نسبت به سایر مردم متمایز شوند، مثلا در مراسم عروسی، داماد به احترام میهمانانش که به جرات می توان گفت همه ی مردم روستا هستند، تا انتهای میهمانی سرپا می ایستد. شادروان مهرداد میناوند، فوتبالیست ارزنده کشورمان نیز اصالت میناوندی دارد.

یکی از آثار تاریخی و دیدنی میناوند، ارژنگ قلعه است که بر بلندی های جنوب میناوند، در سال 544 هجری، توسط فردی به نام امیر کیا محمد بزرگ امید ساخته شده و بنایی متشکل از سنگ و ساروج دارد. ارژنگ قلعه به دلیل اشراف کامل بر دره طالقان، محلی که امروزه سد طالقان در آن ساخته شده و کوه شاه البرز، در دوران اسماعیلیان از نظر نظامی بسیار با اهمیت بوده است.

روستای زیدشت

سفر شما به طالقان از روستای زیدشت شروع می شود چرا که این روستا، اولین روستایی است که در جاده طالقان قرار گرفته و در زمان های قدیم، گاراژ مسافربری آن که مقصد مسافران تهرانی بوده، بسیار پر رونق بوده است.

زیدشت را در گذشته با نام زردشت می شناخته اند، چون این روستا دارای مزارع کشاورزی بسیار حاصل خیز، مرغوب، وسیع و با ارزش چون زر بوده، اما بعد از احداث سد، تمامی این زمین ها به زیر آب رفتند به طوریکه امروزه، زیدشت هیچگونه زمین کشاورزی ندارد، اما همجواری با سد، ساحل های زیبایی در کنار این روستا ایجاد کرده که محل مناسبی برای تفریح و عکاسی است.

روستای میر

میر در زبان طالقانی به معنی بزرگ بوده و علت انتخاب نام میر برای این روستا، وسعت روستاست. روستای میر از نظر تعدد محله ها، چشمه های آب طبیعی، کوه های مرتفع، باغ میوه و زمین کشاورزی در طالقان، بی رقیب است. گردشگرانی که به روستای میر سفر می کنند می توانند مجموع طبیعت زیبای طالقان را در این روستا مشاهده کنند.

روستای ایستا

دومین روستای ترک زبان طالقان که مردمی از شهر تبریز هستند، روستای ایستاست. شاید نام این روستا را با عناوینی مثل ورود زنان ممنوع، ورود تکنولوژی ممنوع، ورود امکانات ممنوع و … شنیده باشید.

اهالی ایستا که از مقلدین مرحوم آیت الله تبریزی هستند، بنابر فتوای مرجع خود، از هیچگونه امکانات رفاهی، اجتماعی، دولتی و… استفاده نمی کنند و با زندگی به سبک زمان قاجار، منتظر ظهور امام زمان (عج) هستند.

اهالی روستای ایستا پرورش دهنده های اسب بسیار ماهری هستند و اسب های ایستا گران ترین اسب ایرانند. مردم ایستا که خود را اهل توقف و سایر مردم را اهل بیرون می نامند، برای اینکه فردی وارد روستایشان نشود، تمام مایحتاجشان را خودشان تهیه می کنند و گاهی برای خرید لوازم اولیه به شهرک طالقان می روند.

از دیگر عجایب ایستا این است که به سبک قدیم در مکتب درس می خوانند و عجیب تر اینکه تا به حال کسی زنان این روستا را ندیده است.

روستای اورازان طالقان زادگله جلال آل احمد

روستای اورازان

اورازان یا آبریزان که در میان کوه های بالا طالقان قرار دارد، به دلیل پر آب بودن شهرت یافته است. جلوه های فراوانی این نعمت خدادادی را می توان در آبشار زیبای اورازان و چشمه اورازان دید، چشمه ای که برای اهالی روستا مقدس است، زیرا در زمان خشکسالی نیز همچنان پر آب بوده است.

تمام اهالی اورازان از سادات هستند و پدر نویسنده بزرگ کشورمان، جلال آل احمد نیز متعلق به این روستاست. در وصف اورازان نمیتوان بیش از این صحبت کرد چرا که جلال آل احمد در کتابی با نام این روستا، تمام گفتنی ها را گفته است.

تهراندشت یا کردان جنوبی کجاست؟

اقامت و اجاره ویلا در طالقان

تا اینجا در مورد مناطق تفریحی و گردشگری منطقه بسیار صحبت کردیم، هرچند که هنوز هم بسیاری از آثار باقی مانده که در این مقاله موردشان توضیحی ندادیم. اما اگر خواستید برای مسافرت به طالقان بروید، با توجه به تعدد مکان های دیدنی، با یک روز نمی توانید آنطور که باید طالقان را ببینید. پس باید شب را در طالقان بمانید و حتما پیش از رفتن، به فکر محلی برای اقامت باشید.

فصل پر مسافر منطقه

از آنجاییکه طالقان در فصل تابستان گردشگران بسیاری را به خود می پذیرد، اقامت گاه ها و مسافر خانه های بسیاری در هر روستا ساخته شده اند. اما اگر دوست دارید یک شب زندگی روستایی را تجربه کنید، می توانید از مردم محلی اتاقی از خانه هایشان را اجاره کنید.

همچنین ویلا های بسیاری که دارای امکانات مناسب برای مسافران هستند، برای اجاره کوتاه مدت و یا حتی بلند مدت پیشنهاد می شود. هنگام اجاره ویلا به جای پارک خودرو، چشم انداز و وسایل گرمایشی توجه کنید چون حتی در تابستان هم شب های سردی را در طالقان تجربه خواهید کرد.

خرید زمین، باغ، ویلا در طالقان

اگر قصد خرید زمین، باغ و یا ویلا در طالقان دارید، با توجه به موقعیت محله، امکانات اولیه مثل آب، برق و گاز و  امکانات رفاهی مثل دسترسی به مرکز روستا و شهرک طالقان، سند دار بودن ملک، سن درختان میوه، سهم آب کشاورزی و مواردی از این قبیل، با طیف وسیعی از گزینه های قابل خرید با قیمت های متنوع مواجه خواهید شد.